poniedziałek, 29 kwietnia 2024 12:18
Reklama
Reklama

[CENNIK] Ogromny wzrost opłat za śmieci

Z początkiem nowego roku mieszkańców miasta czekają ogromne podwyżki za śmieci. Podnosząc opłaty, do 2023 roku Miasto zamierza ściągnąć od mieszańców ponad 13 milionów. Zdaniem niektórych radnych, podwyżki dotkną najbardziej osoby samotne, rencistów i emerytów. Zdaniem władz, bezpośrednią przyczyną podwyżek jest wzrost liczby odpadów, zmniejszenie dochodów z tytułu opłat za utylizację śmieci oraz galopująca inflacja. Ceny za wywóz śmieci w Starogardzie Gdańskim nie były zmieniane od stycznia 2020 roku.
[CENNIK] Ogromny wzrost opłat za śmieci

Tematem podczas ostatniej sesji Rady Miasta zajęli się radni. Jak zauważył Zbigniew Kotlewski, podwyżki najbardziej dotkną osoby najsłabsze i najuboższe. 
- 13 złotych więcej zapłacą właściciele gospodarstw do 40 mkw. Najwięcej jednak stracą na tym gospodarstwa jednoosobowe w przedziale od 40 do 60 mkw, gdzie nastąpi wzrost opłat o 40 zł oraz gospodarstwa o powierzchni 60 mkw i większe, w których opłata wyniesie 47 zł i więcej - zauważa radny Zbigniew Kotlewski. -  Takich gospodarstw w przedziale od 40 do 60 mkw jest ok. 19 proc.
Są to z reguły osoby o najniższych dochodach - emeryci, renciści lub osoby samotne. Powinniśmy się zastanowić, czy warto obciążać te osoby taką szokową podwyżką - zwracał się do władz miasta podczas ostatniej sesji rady miasta radny Kotlewski.

Mieszkańcy oszukują
Jak wyjaśnia prezydent Janusz Stankowiak, to była trudna, jednak niezbędna decyzja, a na jej podjęcie wpływ miało kilka czynników.
- Mieszkańcy miasta zadeklarowali bardzo dużo gospodarstw domowych jednoosobowych, co miało ogromny wpływ na zmniejszenie dochodów z tytułu opłat za utylizację śmieci. Różnica pomiędzy zadeklarowaną liczbą mieszkańców korzystających z systemu, a rzeczywiście zamieszkujących w naszym mieście sięgnęła blisko 9000 osób. Wniosek z tego jest jeden, ta część mieszkańców w ogóle nie płaciła za wywóz i utylizację śmieci. Kolejny czynnik to wzrost ilości odpadów, które trafiły do Zakładu Utylizacji Stary Las z terenu naszego miasta. Jak widać istnieje w tym przypadku niekonsekwencja, skoro liczba mieszkańców maleje, a liczba śmieci rośnie – mówi Janusz Stankowiak.

Brak możliwości weryfikacji
Wydział Ochrony Środowiska, który organizuje i nadzoruje starogardzki system odpadów komunalnych, nie ma żadnych prawnych narzędzi, aby weryfikować ilość osób zamieszkujących w konkretnych mieszkaniach, czy domach jednorodzinnych.
- Wszystko oparte jest na deklaracji poszczególnych mieszkańców, od których zależy prawdziwość podanych informacji - zaznaczył naczelnik wydziału Sebastian Brauer.

Ponad 13 milionów do 2023 roku
- Niebagatelnym czynnikiem jest też galopująca inflacja, która również ma wpływ na koszty działania systemu. Gdyby zaniechać zaktualizowania cen wywozu i utylizacji śmieci to do 2023 roku w kasie miasta zabrakłoby około 6 milionów złotych. Podjęta decyzja, choć trudna i niepopularna, podyktowana została troską o nasze wspólne dobro, jakim jest rozwój Starogardu Gdańskiego – dodaje prezydent Janusz Stankowiak.
Jak poinformował prezydent ds. techniczno-inwestycyjnych, do 2023 roku miasto planuje ściągnąć od mieszkańców 13 milionów 277 tys. zł.

Zwiększy się częstotliwość odbioru odpadów?
Radny Piotr Szulc dopytał, czy w związku z podwyżkami, zmieni się również częstotliwości odbioru odpadów.
- Nie przewidujemy żadnych zmian. Utrzymamy dotychczasową częstotliwość odbioru, poza papierem z budynków wielorodzinnych - odpowiedział Sebastian Brauer z WOŚ.

Jakie będą obowiązywać stawki?
Podstawą naliczenia opłaty będzie powierzchnia mieszkania lub domu z podziałem na nieruchomości zamieszkałe lub niezamieszkałe. Zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminie, będzie obowiązywała stawka podstawowa za śmieci segregowane oraz stawka podwyższona w przypadku nie wywiązywania się z obowiązku segregacji.


Cennik za odpady komunalne obowiązujący od 1 stycznia 2022 roku

Odpady segregowane z nieruchomości zamieszkałych:
- 47 zł (94 zł w przypadku braku segregacji odpadów) od gospodarstwa domowego o powierzchni użytkowej do 40 m2
- 74 zł (148 zł w przypadku braku segregacji odpadów) od gospodarstwa domowego o powierzchni użytkowej przekraczającej 40 m2, jednak nie większej niż 80 m2.
- 79 zł (158 zł w przypadku braku segregacji odpadów) od gospodarstwa domowego o powierzchni użytkowej przekraczającej 80 m2.

Odpady z nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne i są zbierane w sposób selektywny:
- 12 zł za pojemnik o pojemności 120 l;
- 24 zł za pojemnik o pojemności 240 l;
- 36 zł za pojemnik o pojemności 360 l;
- 110 zł za pojemnik o pojemności 1100 l;
- 700 zł za pojemnik o pojemności 7000 l;
- 800 zł za pojemnik o pojemności 8000 l;
- 1000 zł za pojemnik o pojemności 10000 l.

Odpady z nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne i nie są one zbierane w sposób selektywny:
- 36 zł za pojemnik o pojemności 120 l;
- 72 zł za pojemnik o pojemności 240 l;
- 108 zł za pojemnik o pojemności 360 l;
- 330 zł za pojemnik o pojemności 1100 l;
- 2100 zł za pojemnik o pojemności 7000 l;
- 2400 zł za pojemnik o pojemności 8000 l;
- 3000 zł za pojemnik o pojemności 10000 l.


Podziel się
Oceń

Reklama