sobota, 4 maja 2024 12:52
Reklama
Reklama
Reklama

Wracamy do sprawy: Przejścia na PKP dla niepełnosprawnych nie będzie

Naziemne przejście przy dworcu PKP w Starogardzie od wielu miesięcy budzi ogromne kontrowersje. Temat podejmowało już wiele osób, jednak bezskutecznie. PKP PLK zasłania się przepisami, a mieszkańcy mówią, że jest to walka z wiatrakami. Czy mieszkańcy będą mogli ponownie korzystać z naziemnego przejścia przez torowisko? Tematem zajął się radny Artur Cybula.
Wracamy do sprawy: Przejścia na PKP dla niepełnosprawnych nie będzie

Autor: Weronika Duraj

Pod koniec września bieżącego roku radny miejski Artur Cybula skierował do PKP PLK pismo z prośbą o wyjaśnienie kontrowersyjnej sprawy, jaką jest naziemne przejście przez tory. Jak wiadomo, po remoncie dworca pojawiła się furtka zamykana na klucz. Osoby chcące skorzystać z naziemnego przejścia muszą 48 godzin wcześniej zgłosić chęć przejścia. A co w przypadku, kiedy wyjazd jest pilny i nieplanowany?
Artur Cybula uważa, że rozwiązanie to jedynie utrudnia życie podróżnym, a przejście nie jest bardziej niebezpieczne, niż było przed remontem.

 
Strome schody
 W piśmie wysłanym przez radnego do Polskich Kolei Państwowych, radny przypomina, że remont pochłonął ogromne pieniądze i po prawie trzech latach mieszkańcy doczekali się otwarcia budynku, który jest imponujący.  
- Wizerunek obiektu w dalszym ciągu zachwyca, jednak od jakiegoś czasu ten piękny widok przesłania pewien, wydaje mi się drobny, ale jakże uciążliwy szczegół. Przyjeżdżające i odjeżdżające pociągi pasażerskie obsługuje na naszym dworcu tylko peron pierwszy. Dotarcie do niego od kas biletowych i jego opuszczenie po przyjeździe do Starogardu do tej pory było możliwe na dwa sposoby: przejściem podziemnym łączącym peron z dworcem (z jednej strony peronu) lub przejściem poprzedzonym bezpiecznymi barierkami, jakie często spotyka się w tego typu wypadkach (z drugiej strony peronu). W tym miejscu muszę wspomnieć, że przejście podziemne posiada dość strome schody, nie ma udogodnień dla osób podróżujących z wózkami dziecięcymi oraz osób niepełnosprawnych choćby w postaci podjazdu dla wózków, windy oczywiście również brak – podkreśla radny Cybula.  - Osoby starsze, osoby z większym bagażem, rowerzyści z ciężkimi sakwami (których w naszych stronach jest spora ilość) zamiast przejścia podziemnego wybierały do tej pory drugie przejście   poprzedzone wspomnianymi bezpiecznymi barierkami. Tak było od zawsze, było dobrze i bezpiecznie! – zaznacza stanowczo.

 
Raz odpowiada, raz nie
W trakcie remontu, barierki zamienione na furtkę, która zamykana jest na klucz, a obok zawieszono tabliczkę z numerem telefonu pod który należy dzwonić, chcąc przejść przez torowisko.
- Widoczny na tabliczce numer telefonu, dzięki któremu można by było wezwać odpowiednie osoby do pomocy przy przejściu - raz odpowiada, raz nie. Osoby próbujące przejść tam na własną rękę (zdarza się to często)  zagrożone są oczywiście mandatem. Ta niezrozumiała zmiana powoduje nerwową atmosferę, zażenowanie i nasuwa pytania: Jak można było tak zrobić? Dlaczego tak utrudniono życie podróżnym? Jako Radny miasta Starogard Gdański, jestem zasypywany prośbami od naszych mieszkańców,  ale i podróżnych o interwencję w tej sprawie – informuje przedstawicieli kolei Artur Cybula.


Sto kilometrów na godzinę
Po kilku dniach, radny Naszego Starogardu otrzymał odpowiedź. PKP PLK informuje, że zmiana ta podyktowana jest bezpieczeństwem podróżnych.
- Na stacji nigdy nie było przejścia w poziomie szyn dla podróżnych, a jedynie droga technologiczna, z której osoby nieuprawnione, nie zważając na swoje bezpieczeństwo korzystały, pomimo postawionych tablic zakazu przejścia – informuje Izabela Rosińska, przedstawiciel PKP PLK. - Wyjątkiem był okres, w którym prowadzono remont budynku dworca kolejowego oraz jego otoczenia, a później prowadzone przez nasz zakład prace na placu przystacyjnym. W tym okresie rzeczywiście zbudowano labirynt i zgodnie z regulaminem tymczasowego prowadzenia ruchu pociągów zostały wprowadzone stosowne środki kontroli ryzyka – zaznacza.
Kontrowersje budzi jednak informacja, że pociągi przez Starogard rzekomo przejeżdżają z ogromną prędkością.
- Po zakończeniu wszystkich prac została przywrócona na tym odcinku prędkość pociągów 100 km/h. Mając na uwadze zapewnienie bezpieczeństwa osób postronnych przejście technologiczne zostało tak wygrodzone, aby nie było możliwości nieuzgodnionego przejścia przez nie osób nieuprawnionych – twierdzi Izabela Rosińska.

Więcej na ten temat przeczytacie w aktualnym wydaniu Gazety Kociewskiej.

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Adamek 02.08.2022 05:51
Te przejście to ***rela. Ja czekam na tunel dla samochodów. To dopiero będzie beka śmiechu.

X 01.08.2022 17:01
Minely dwa lata od napisania artykulu a problem nadal jest .. dzisiaj jadac z dzieckiem w wozku niestety mialam problem z przejsciem ?

Artur 28.01.2021 21:18
Ponawiam prośbę o zdjęcia przejścia między peronami na wysokości szyn w miejscowościach Czersk i Pelplin - [email protected]

Artur 04.12.2020 06:36
Mam do czytelników wielką prośbę. Jeżeli ktoś ma możliwość zrobienia zdjęcia przejść łączących perony na stacjach kolejowych w Pelplinie i Czersku to będę bardzo wdzięczny za przesłanie ich na adres [email protected] - chcę temat doprowadzić do końca, pozdrawiam i czekam na odzew. Artur.

SYGNALISTA 14.10.2020 08:46
PKP OGÓLNIE KOLEJ - NIEREFORMOWALNA INSTYTUCJA - SKOSTNIAŁA - TYLKO KASA SIĘ LICZY DLA PREZESÓW - NIGDY SIĘ NIE DOCZEKAMY ELEKTRYFIKACJI TEJ LINI

a co 14.10.2020 01:57
Bez nerw niedługo zlikwiduja pociągi w Starogardzie, po co chłopom pańszczyźnianym podróże? Zapierda...ać będzieta u pana, wójta i plebana za michę ryżu!

Sławek EU07 13.10.2020 09:47
W Pelplinie jest większy niż w Starogardzie Gd. ruch pociągów przez stację i tam przejście przez tory między peronami nie ma nawet barierek.

pacjent 12.10.2020 08:46
W stg SOR zamkniety, chorzy z wypadków i innych naglych zdarzen jezdzą po swiecie a wy piszecie o przejsciu na pkp i ze jakis emeryt cos wykrecil? Za powazny temat dla tej gazety...?

Dzwonek 13.10.2020 19:45
Ciebie to chyba nie na SORze nie przyjęli, ale w izbie przyjęć na Skarszewskiej, ha?

Pomorzanin 11.10.2020 19:59
To chyba jakieś podwójne standardy w PKP ! W innych miejscowościach takie przejścia jak to,które zamknięto w Starogardzie, mogą funkcjonować i są bezpieczne, a w Starogardzie nie ! Przykład: chociażby Czersk, gdzie na peron zawsze trzeba się dostać przechodząc przez tory przejściem z barierkami ! Starogard Gdański to obecnie najbardziej nieprzyjazna stacja dla podróżnych na kolejowej linii Tczew-Chojnice, a może i na całym Pomorzu, co oczywiście rzutuje na negatywny wizerunek miasta. Ta sprawa nadaje się na sądową wokandę !

bolo 11.10.2020 19:49
Ważne jest aby co tydzień były zdjęcia wyremontowanego dworca jak to pięknie i cudownie wygląda....a taki "szczegół" jak przejście dla niepełnosprawnych i matek z wózkami to już pikuś....Panie Arturze proszę dociągnąć ten temat do końca!

kolejarz 11.10.2020 17:36
To jak miasto tak dba o podróżnych to niech wyłoży 100.000 złotych i ufunduje windę. Nie widzę żadnego problemu.

tutam 10.10.2020 20:59
PKP to państwo w państwie, podobnie jak poczta i energetyka.

U 11.10.2020 19:37
PiS zawłaszczył te spółki dla siebie, na zabezpieczenie swoich partyjnych potrzeb.

kk 12.10.2020 09:51
Masz krótką pamięć....co było za złodziejskiej platformy! Lewe faktury i cud tuska - pod spółki z dużymi zyskami a pkp grubo pod kreską. Dzisiaj to przynajmniej się remontuje linie i dworce a przede wszystkim sprząta burdel po rudzielcu!!!

Henryk 12.10.2020 16:30
Masz rudo w głowie , tyle co zbudowano w Polsce za Tuska , autostrady , gazoport , stadiony , orliki to PIS przez 20 kadencji nie zbuduje bo pieniądze przeżarte przez znajomych i rodziny w spółkach skarbu państwa ,

kik 12.10.2020 18:48
Gazoport.... ha ha sukces po, tak zbudowany na terenach natura 2000. Poczytaj raport niku z 2015. 2006-09 nie zdążyli z projektem, 2013 planowane otwarcie, otworzyli niedokończony w 2015, przy okazji awarie, błędy projektowe falochronu itp. To się nadaje na niezły film!!!

Obywatel 10.10.2020 13:22
Wszytko dlatego że PKP jest państwowe a więc mają to gdzieś. Tylko prywatyzacja PKP poprawi dostępność oraz poprawę obsługi pasażerów.

Stg 10.10.2020 12:30
Remont za takie potężne pieniądze i brak dostępu dla niepełnosprawnych oraz kobiet z wózkami, za takie rzeczy to powinno się urzędników rozliczyć.

KOMENTARZE
Autor komentarza: tutamTreść komentarza: Drogi kociewiaku.pl, czy mi się wydaje że wczoraj coś ważnego załatwialiśmy? Może trzeba kogoś ściągnąć z urlopu czy jak?Data dodania komentarza: 08.04.2024, 10:15Źródło komentarza: Nieletni motocyklista po wypadku trafił do szpitalaAutor komentarza: ALLTreść komentarza: I słusznie !Data dodania komentarza: 08.04.2024, 10:05Źródło komentarza: Skandal. Wojewoda Rutkiewicz usunęła w Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim tablicę śp. Prezydenta RP Lecha KaczyńskiegoAutor komentarza: RudiTreść komentarza: Około 40 sekundy - jeśli dobrze pamiętam to skrzyżowanie sprzed budowy ronda, to tam najwięcej narozrabiał nagrywający.Data dodania komentarza: 07.04.2024, 22:05Źródło komentarza: [WIDEO] STOP agresji drogowej!Autor komentarza: jolka demolkaTreść komentarza: Zauważ,że nikt z tych "prawicowych"fanatyków nie wyzywa was od świrów i pijaków.I co jest smutniejsze?Data dodania komentarza: 24.02.2024, 09:21Źródło komentarza: FELIETON: „Inspekcja drogowa” TuskaAutor komentarza: RomanTreść komentarza: Cześć, oby ten remont zakończył się lepszym efektem niż remont ul. Zielonej. Zasłonięto studzienki kanalizacyjne i przy okazji spowodowało to zalanie domu...Data dodania komentarza: 23.02.2024, 15:12Źródło komentarza: Będzie remont trzech ulic w KokoszkowachAutor komentarza: alkohole świataTreść komentarza: oni wszyscy w trójkę są siebie warci... , wstyd , skandal , żenada...Data dodania komentarza: 23.02.2024, 08:39Źródło komentarza: Spotkanie starogardzkich samorządowców z nowa wojewodą pomorską
Reklama