piątek, 5 grudnia 2025 07:02
Reklama

WAŻNE: Co dalej z obwodnicą Starogardu? Wybrano nowego inwestora. Teraz trzeba poczekać na kontrolę prezesa UZP

Po orzeczeniu Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ponownie przeanalizowała oferty na zaprojektowanie i budowę blisko 16-kilometrowej obwodnicy Starogardu Gdańskiego w ciągu DK22. Po uwzględnieniu wyroku KIO, najkorzystniejszą ofertę, na kwotę ponad 441 mln zł, złożył Budimex.
WAŻNE: Co dalej z obwodnicą Starogardu? Wybrano nowego inwestora. Teraz trzeba poczekać na kontrolę prezesa UZP
fot. GDDKiA

Kontrola Prezesa UZP
Przed Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad standardowa kontrola uprzednia postępowania przetargowego, którą przeprowadzi Prezes Urzędu Zamówień Publicznych. W przypadku pozytywnego wyniku i po przedłożeniu przez wykonawcę gwarancji należytego wykonania umowy, możliwe będzie podpisanie umowy.

Obwodnica Starogardu Gdańskiego powstanie w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100). Pierwszą obwodnicą w woj. pomorskim, która powstała w ramach PB100, była obwodnica Brzezia w ciągu DK25.

O inwestycji
Droga będzie miała jedną jezdnię, po jednym pasie w obu kierunkach i dodatkowy pas do wyprzedzania występujący naprzemiennie w obu kierunkach (tzw. układ pasów 2+1). Obwodnica Starogardu Gdańskiego z siecią dróg publicznych połączona będzie poprzez ronda turbinowe. Nawierzchnia zostanie dostosowana do ruchu pojazdów o nacisku 11,5 t na oś.

Powstaną także obiekty inżynierskie, takie jak wiadukty drogowe i mosty. Trasa będzie wyposażona w infrastrukturę ochrony środowiska, w tym przejścia dla zwierząt i przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym. Wykonane zostaną ekrany akustyczne i nasadzenia zieleni izolacyjnej, jak również systemy podczyszczające wody opadowe z jezdni oraz zbiorniki retencyjne i infiltracyjne.

Priorytetem bezpieczeństwo
Dzięki budowie obwodnicy podniesie się poziom bezpieczeństwa mieszkańców Starogardu Gdańskiego, odciążony zostanie lokalny układ komunikacyjny i zwiększy się przepustowość w samym mieście. Inwestycja poprawi również warunki oraz bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego. Po oddaniu do użytku, obwodnica wyprowadzi ruch tranzytowy, który koncentruje się na miejskim odcinku DK22. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.

Koniec w 2029 roku
Jak przypomina GDDKiA, inwestycja będzie realizowana w systemie Projektuj i buduj. Wykonawca opracuje dokumentację projektową niezbędną do złożenia wniosku o decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Po jej uzyskaniu rozpocznie budowę, a na całość ma 39 miesięcy od daty zawarcia umowy (w roboty budowlane nie wlicza się okresów zimowych, od 16 grudnia do 15 marca). Umowę planujemy podpisać na przełomie III i IV kwartału 2025 r., tak by budowa mogła zakończyć się w II kwartale 2029 r.

Pomorskie obwodnice
- W 2022 r. jako pierwszą z PB100 oddaliśmy do eksploatacji obwodnicę Brzezia w ciągu DK25. Trasa ma 4,5 km długości i omija miejscowość od południowego zachodu. W ramach zadania przebudowaliśmy także 4 km DK25 po obu stronach obwodnicy - informuje GDDKiA. - W ciągu DK22, w ramach PB100, przewidzieliśmy również realizację obwodnicy Człuchowa. W czerwcu 2024 r. do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Gdańsku złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej, a ogłoszenie przetargu w systemie Projektuj i buduj planujemy w IV kw. 2026 r. W ramach PB100 trwają również prace nad realizacją obwodnicy Sztumu w ciągu DK55 oraz Słupska i Kobylnicy w ciągu DK21. Dla pierwszej, jeszcze w tym roku planujemy złożyć wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) oraz ogłosić przetarg na wyłonienie wykonawcy. W przypadku Słupska i Kobylnicy w I kwartale 2026 r. mają się zakończyć prace projektowe. Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej planujemy złożyć w I połowie 2026 r - dodają przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Mk 10.08.2025 17:23
Co za bzdury, w jaki sposób podniesie sie bezpieczeństwo? Ronda turbinowe w 21 wieku na obwodnicy. Kpina

Ya 10.08.2025 12:21
Oby tylko nie zrobili takich barier jak na Berlince między mostem na Wiśle a Malborkiem. Jak się zepsuje ciężarówka na odcinku gdzie jest tylko jeden pas to nikt jej nie ominie ani nawet nie dojedzie pomoc drogowa aby ją zholować i będą ogromne korki.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: Mlisewski590@gmailTreść komentarza: Dzie można odebrać jedzenie Bo ja nie mam nic do jedzenia Proszę odpisaćData dodania komentarza: 1.12.2025, 10:19Źródło komentarza: Nowe lodówki społeczne w Starogardzie! Gdzie się znajdują i co można do nich wkładać?Autor komentarza: CiekawskiTreść komentarza: Czy w autobusie szkolnym są pasy bezpieczeństwa?Data dodania komentarza: 27.11.2025, 12:57Źródło komentarza: Groźne zdarzenie drogowe. Autobus szkolny w rowie. Dzieci bez pomocy medycznej na miejscu stłuczki?!Autor komentarza: Alinkaaa3Treść komentarza: wszesniej czy pozniej wszystko wraca, czasami w najbardziej nieoczekiwanym momencie. takie historie sklaniaja do refleksij i sprawdzania swoich praw na czas, naprzyklad za pomoca materialow na stronie https://consultant.net.pl/, a nie wtedy, gdy jest juz za poznoData dodania komentarza: 26.11.2025, 15:46Źródło komentarza: Lekceważył prawo i sądowe zakazy. Konsekwencje przyszły nocąAutor komentarza: Alinkaaa3Treść komentarza: Czytając ten artykuł, po raz kolejny przekonałem się, że nie można ignorować prawa bez ponoszenia konsekwencji. Wcześniej czy później wszystko wraca, czasami w najbardziej nieoczekiwanym momencie. Takie historie skłaniają do refleksji i sprawdzania swoich praw na czas, na przykład za pomocą materiałów na stronie Consultant.net.pl, a nie wtedy, gdy jest już za późno.Data dodania komentarza: 26.11.2025, 15:40Źródło komentarza: Lekceważył prawo i sądowe zakazy. Konsekwencje przyszły nocąAutor komentarza: SutenerTreść komentarza: Nie przesadzacie z tą pisowską narracją ? kolejny ściekData dodania komentarza: 24.11.2025, 13:26Źródło komentarza: FELIETON: Czołem, Panie Prezydencie!Autor komentarza: Klemens W.Treść komentarza: Patrząc po ilosci rozbudowań jednorodzinnych Derdowskiego powinna byc połączona zarówno z Gdańska jak i z Skarszewską rondami. I przez całą jej długość podzielona wysepkami z przejściami dla pieszych.Data dodania komentarza: 23.11.2025, 00:21Źródło komentarza: Potrącenie pieszego na ulicy Derdowskiego. Poszkodowany trafił do szpitala
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama