sobota, 6 grudnia 2025 17:40
Reklama

Inicjatywy edukacyjne i szkoleniowe dla dorosłych. Wsparcie dla idei uczenia się przez całe życie

  • 02.07.2025 07:22
Inicjatywy edukacyjne i szkoleniowe dla dorosłych. Wsparcie dla idei uczenia się przez całe życie

Wiele szkoleń przygotowanych przez uczelnie i instytuty naukowe finansuje Unia Europejska Fot. Canva

The key to success will be lifelong learning. Kluczem do sukcesu będzie uczenie się przez całe życie. Żeby jednak ta oczywistość stała się dziś – w epoce AI – rzeczywistością, potrzebne są pieniądze. I to duże. I takie są. Z unijnych funduszy. 

Zobacz 19 odcinek audycji „Unia. To (się) opłaca”. Szczegóły w tekście.

 

 

Czy można za darmo uczyć się w interenecie? Ale na certyfikowanym kursie, a nie na jednym z tysięcy webinarów? Można. I to naprawdę solidnie. Trzeba tylko mieć – oprócz dobrej jakości kursu motywację. Tyle i aż tyle. 

Bo często wiele osób mówi sobie: nie mam na to pieniędzy, nie mam na to czasu. Zwykła wymówka. Po pierwsze –  takie kursy dostępne są na darmowych platformach e-learningowych, bo są dofinansowywane. Po drugie – czas zawsze się znajdzie. To tylko kwestia organizacji. 

Co więcej, poziom oferty jest imponujący – i tematycznie, i merytorycznie. Bo przygotowywany przez wybitnych w swoich dziedzinach specjalistów z renomowanych uczelni. Nierzadko dzięki dużym unijnym pieniądzom, dostępnym w rozmaitych konkursach.

Uciekł mi świat technologii

Z 40-letnim Stanisławem z Trójmiasta rozmawiamy online. Zgadza się opowiedzieć swoją historię, bo uważa, że ten problem ma wielu jego rówieśników. Tych, którzy zapomnieli o zasadzie: The key to success will be lifelong learning. 

Ze Stanisławem (chce, żeby tak się do niego zwracać) znamy się od kliku lat. Ze szkoleniu, które on wtedy prowadził. Zaimponował mi wiedzą i kompetencjami. Dużo rozmawialiśmy. 

Dziś 40-latek ma – jak mówi – świadomość uciekającego mu świata technologii. Na co dzień zajmuje się biotechnologią, dziedziną, która wymaga solidnej wiedzy z jednej strony i dostępu do narzędzi, które trzeba umieć obsłużyć, z drugiej.

– Wcześnie było mi wygodnie. Robiłem, co lubiłem, i nikt mi w tym nie przeszkadzał. Do czasu – opowiada. 

– Jakieś dwa lata temu na ważnym spotkaniu rozmawialiśmy o dużym projekcie, który akurat realizowaliśmy. Szef poprosił nas o propozycje. Koleżanki i koledzy tryskali pomysłami. Ja prawie się nie odzywałem – pamięta. 

– To wtedy, na tym spotkaniu uświadomiłem sobie, a właściwie uświadomili mi to mimowolnie moi koledzy i koleżanki po fachu, że nawet trudno mi z nimi nawiązać merytoryczną rozmowę, bo nie wiem, o czym mówię. Co więcej, nie rozumiałem niektórych argumentów. To było upokarzające. 

Stanisław dodaje, że jeszcze bardziej przygnębiło go to, że oni wszyscy byli jego rówieśnikami. A to znaczy, że nie marnowali czasu jak on, ale cały czas zdobywali wiedzę. W dziedzinie, która rozwija się bardzo dynamicznie. 

Zresztą… co dziś nie rozwija się dynamicznie? – pyta retorycznie Stanisław. – Dlatego tak zapamiętałem ten moment uświadomienia sobie, gdzie jestem i gdzie mogę być za chwilę, jeśli nic z tym zrobię. 

Jakość i darmowy dostęp. To jest MOOC

I zrobił. Najpierw rachunek sumienia, żeby zdiagnozować, gdzie został w porównaniu z kolegami. Kiedy miał już listę swoich braków, zaczął intensywnie szukać potrzebnych mu kursów. Ale kończących się egzaminem i certyfikatem, bo to go bardziej motywowało. Poza tym głupio byłoby mu się nie uczyć, tylko być. Ten etap – był przekonany – miał już za sobą. 

Fot Canva

Wybór padł na MOOC-i. Dlaczego? Jakość i darmowy dostęp – odpowiada Stanisław.

Oddajmy jeszcze głos autorowi bloga BeMaster, który między innymi recenzuje platformy e-learningowe. 

„Jest MOOC. Moje ulubione – czytamy na jego blogu. – Dalekie od dostępnych w Polsce, bezpłatnych, nieco nudnawych platform e-learningowych wypełnionych prezentacjami w PowerPoincie. Twórcy MOOCów robią, co mogą, aby kursy były atrakcyjne dla odbiorców i często bazują na doświadczeniu praktyków. Ja po prostu lubię ich słuchać. Chętnie z nich korzystam”.

Lista tematów jest imponująca. Technologia, ekologia, bioetyka, medycyna, psychologia… Można ciągnąć.

Duże pieniądze na polską naukę

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego rusza z projektem, który ma wspierać ideę uczenia się przez całe życie. Uczelnie w całej Polsce przygotują kursy online w formacie MOOC. 

Będą one dostępne bezpłatnie na platformie edukacyjnej. Na zlecenie resortu nauki rozwija ją OPIBIP – Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy.

Resort nauki dostanie na to około 20 milionów złotych z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego. To pieniądze przeznaczone na finansowanie działań wspierających nabywanie kluczowych kompetencji.

Dodajmy, że do 2027 r. m.in. na naukę zostanie wydanych blisko 43 mld zł z budżetu Programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Na ten rok w FENG zaplanowano wiele konkursów skierowanych do sektora nauki.

Kształcenia kadr na potrzeby zielonej i cyfrowej gospodarki

Projekt ministerialny zakłada przygotowanie i udostępnienie na bezpłatnej platformie e-learningowej NAVOICA minimum 150 nowych kursów typu MOOC. Ich tematyka ma odpowiadać potrzebom osób aktywnych zawodowy.

Ale nie tylko. Także innych użytkowników i użytkowniczek zainteresowanych zdobywaniem nowej wiedzy. 

„Treści kursów będą zgodne ze zdiagnozowanymi oczekiwaniami pracodawców i rynku pracy, które koncentrują się na wsparciu przez uczelnie idei uczenia się przez całe życie i dostosowaniu do potrzeb rozwoju gospodarki oraz kształcenia kadr na potrzeby zielonej i cyfrowej gospodarki” – podkreśla OPIPIB. 

Unia Europejska dofinansowuje projekty, które dostosowują ich uczestników do potrzeb m.in. zielonej gospodarki Fot. Canva

Kursy opracują uczelnie we współpracy z pracodawcami i partnerami z otoczenia społeczno-gospodarczego oraz metodykami e-learningu.

Całość nadzoruje OPI PIB, który będzie dbał o proces tworzenia treści kursów przez uczelnie, a potem we współpracy z uczelniami przygotowanie kursów MOOC i udostępnienie ich na bezpłatnej platformie NAVOICA. 

To ważne założenie tego formatu.

NAVOICA – doprecyzujmy jeszcze – to ogólnopolska platforma edukacyjna z bezpłatnymi kursami online typu MOOC. Oferują je uczelnie i instytucje naukowe. 

MOOC w skrócie

Co to jest MOOC? Massive Open Online CoursesMasowe Otwarte Kursy Internetowe. 

„To – jak wyjaśnia na swojej stronie Politechnika Gdańska  jedna z wielu form otwartych zasobów edukacyjnych. Treści i materiały dostarczane są przez wiodące uczelnie wyższe, które udostępniają kursy na specjalnych platformach lub tworzą własne rozwiązania”.

• Ta koncepcja powstała w Stanach Zjednoczonych. Jej prekursorem jest Massachussets Institute of Technology (MIT). Potem trafiła na uczelnie takie jak Cambridge University, Harvard University czy Stanford University.

• Uczelnie wszystkie swoje kursy udostępniają za pośrednictwem dedykowanych serwisów, a uczestnicy otrzymują certyfikaty potwierdzające zdobyte umiejętności.

• Kursy MOOC obowiązuje kilka zasad: 

M, czyli masowość – powinny być dostępne; bez utraty jakości i niezależnie od liczby uczestników;

O, czyli otwartość – muszą umożliwiać dostęp każdemu, możliwie bez opłat i innych limitów,

O, czyli online – zajęcia odbywać się zdalnie, niezależnie od pory i dostępności autora kursu;

C, czyli mieć formę kursu (ang. course)  – zakłada ona korzystanie z filmów, nagrań audio i gier interaktywnych na równi z tekstem, umożliwia pracę grupową oraz zaliczanie materiału poprzez testy lub projekt. 

Inicjatywy edukacyjne i szkoleniowe dla dorosłych. Nowy odcinek audycji „Unia. To (się) opłaca”

Czy środki europejskie mogą być dostosowane pod wymiar twoich potrzeb? Zapraszamy na kolejny odcinek audycji „Unia. To (się) opłaca”, w którym powiemy, jak dzięki takim program jak Europejski Fundusz Społeczny plus – niezależnie od wieku – możesz otworzyć firmę, zmienić branżę lub podnieść kwalifikacje. 

O środkach unijnych służących poprawie umiejętności i kompetencji zawodowych porozmawiamy natomiast z Marcinem Fuchsem, dyrektorem Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

Współfinansowane przez Unię Europejską. Wyrażone poglądy i opinie są jednak wyłącznie opiniami autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej. Unia Europejska ani organ przyznający pomoc nie ponoszą za nie odpowiedzialności.

 

Artykuł sponsorowany


Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: Mlisewski590@gmailTreść komentarza: Dzie można odebrać jedzenie Bo ja nie mam nic do jedzenia Proszę odpisaćData dodania komentarza: 1.12.2025, 10:19Źródło komentarza: Nowe lodówki społeczne w Starogardzie! Gdzie się znajdują i co można do nich wkładać?Autor komentarza: CiekawskiTreść komentarza: Czy w autobusie szkolnym są pasy bezpieczeństwa?Data dodania komentarza: 27.11.2025, 12:57Źródło komentarza: Groźne zdarzenie drogowe. Autobus szkolny w rowie. Dzieci bez pomocy medycznej na miejscu stłuczki?!Autor komentarza: Alinkaaa3Treść komentarza: wszesniej czy pozniej wszystko wraca, czasami w najbardziej nieoczekiwanym momencie. takie historie sklaniaja do refleksij i sprawdzania swoich praw na czas, naprzyklad za pomoca materialow na stronie https://consultant.net.pl/, a nie wtedy, gdy jest juz za poznoData dodania komentarza: 26.11.2025, 15:46Źródło komentarza: Lekceważył prawo i sądowe zakazy. Konsekwencje przyszły nocąAutor komentarza: Alinkaaa3Treść komentarza: Czytając ten artykuł, po raz kolejny przekonałem się, że nie można ignorować prawa bez ponoszenia konsekwencji. Wcześniej czy później wszystko wraca, czasami w najbardziej nieoczekiwanym momencie. Takie historie skłaniają do refleksji i sprawdzania swoich praw na czas, na przykład za pomocą materiałów na stronie Consultant.net.pl, a nie wtedy, gdy jest już za późno.Data dodania komentarza: 26.11.2025, 15:40Źródło komentarza: Lekceważył prawo i sądowe zakazy. Konsekwencje przyszły nocąAutor komentarza: SutenerTreść komentarza: Nie przesadzacie z tą pisowską narracją ? kolejny ściekData dodania komentarza: 24.11.2025, 13:26Źródło komentarza: FELIETON: Czołem, Panie Prezydencie!Autor komentarza: Klemens W.Treść komentarza: Patrząc po ilosci rozbudowań jednorodzinnych Derdowskiego powinna byc połączona zarówno z Gdańska jak i z Skarszewską rondami. I przez całą jej długość podzielona wysepkami z przejściami dla pieszych.Data dodania komentarza: 23.11.2025, 00:21Źródło komentarza: Potrącenie pieszego na ulicy Derdowskiego. Poszkodowany trafił do szpitala
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama