piątek, 5 grudnia 2025 10:57
Reklama

Skontrolowano prawie 146 tys. pantografów w 2023. Są pod kontrolą również w woj. pomorskim

Mniej awarii i utrudnień w ruchu pociągów oraz możliwość szybkiej reakcji w razie stwierdzenia usterki – podpisaliśmy umowę na budowę nowego stanowiska systemu do wykrywania usterek pantografów (DSAP) - ważnych urządzeń lokomotyw elektrycznych oraz elektrycznych zespołów trakcyjnych. Zostanie ono zlokalizowane w okolicach przystanku Różyny (gm. Pszczółki) w Pomorskiem.
Skontrolowano prawie 146 tys. pantografów w 2023.  Są pod kontrolą również w woj. pomorskim

Autor: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Rocznie występuje średnio 100 awarii, które powodują opóźnienia pociągów i utrudnienia w ruchu kolejowym. Te problemy wynikają ze złego stanu technicznego pantografów (odbieraków prądu) – urządzeń umieszczonych na dachach lokomotyw elektrycznych oraz elektrycznych zespołów trakcyjnych. W odpowiedzi na te wyzwania systematycznie wdrażamy nowoczesne rozwiązania do wykrywania usterek tych urządzeń.


 

Zadaniem systemu Detekcji Stanów Awaryjnych Pantografów (DSAP) będzie monitorowanie stanu pantografów pociągów kursujących na liniach kolejowych Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny (nr 9) i Zajączkowo Tczewskie – Pruszcz Gdański (nr 260). Jest to kolejne wdrożenie na sieci kolejowej stanowiska systemu monitorowania odbieraków prądu – pierwsze zbudowano w 2022 r. Prace o wartości ok 5 mln zł wykona Zakład Robót Komunikacyjnych – DOM w Poznaniu sp. z o.o. Planowany termin odbioru robót - grudzień 2024 r. W ramach umowy Spółka ta jest zobowiązana także do utrzymania systemu do końca grudnia 2027 r.


 

DSAP umożliwia weryfikację parametrów pantografów podczas każdego przejazdu pociągu, co jest znacznie częstsze niż w przypadku tradycyjnych pomiarów. Analiza zarejestrowanych danych pozwala na obserwację zmian parametrów odbieraków prądu i podejmowanie szybkich działań w odpowiednim czasie. Kontrola stanu technicznego pantografów w czasie rzeczywistym nie tylko zwiększa niezawodność infrastruktury kolejowej, ale przede wszystkim ogranicza liczbę usterek sieci spowodowanych ich niewłaściwym stanem.


 

Stanowisko DSAP, czyli specjalna bramka wyposażona w zespół czujników, działa już na liniach Warszawa – Katowice (nr 1) oraz Warszawa – Grodzisk Mazowiecki (nr 447). W 2023 r. system skontrolował ponad 110 tys. pociągów i prawie 146 tys. pantografów. Dzięki temu w prawie 7 tysiącach pociągów (6,3 proc.) łącznej liczby zeskanowanych składów) zidentyfikowano nieprawidłowy stan odbieraków. W 318 przypadkach sytuacja wymagała pilnego zgłoszenia przewoźnikom i podjęcia interwencji, co pozwoliło uniknąć uszkodzeń infrastruktury kolejowej i taboru oraz zapobiec utrudnieniom w ruchu pociągów.


Planowana jest dalsza rozbudowa systemu DSAP, obejmująca najważniejsze węzły kolejowe. Możliwe będzie monitorowanie strategicznych odcinków linii kolejowych zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., co przyczyni się do zwiększenia poziomu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym.


Uruchomienie systemu planowane jest do końca 2024 r.


 

Tekst i fot. PKP Polskie Linie Kolejowe


*Tytuł od redakcji


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: Mlisewski590@gmailTreść komentarza: Dzie można odebrać jedzenie Bo ja nie mam nic do jedzenia Proszę odpisaćData dodania komentarza: 1.12.2025, 10:19Źródło komentarza: Nowe lodówki społeczne w Starogardzie! Gdzie się znajdują i co można do nich wkładać?Autor komentarza: CiekawskiTreść komentarza: Czy w autobusie szkolnym są pasy bezpieczeństwa?Data dodania komentarza: 27.11.2025, 12:57Źródło komentarza: Groźne zdarzenie drogowe. Autobus szkolny w rowie. Dzieci bez pomocy medycznej na miejscu stłuczki?!Autor komentarza: Alinkaaa3Treść komentarza: wszesniej czy pozniej wszystko wraca, czasami w najbardziej nieoczekiwanym momencie. takie historie sklaniaja do refleksij i sprawdzania swoich praw na czas, naprzyklad za pomoca materialow na stronie https://consultant.net.pl/, a nie wtedy, gdy jest juz za poznoData dodania komentarza: 26.11.2025, 15:46Źródło komentarza: Lekceważył prawo i sądowe zakazy. Konsekwencje przyszły nocąAutor komentarza: Alinkaaa3Treść komentarza: Czytając ten artykuł, po raz kolejny przekonałem się, że nie można ignorować prawa bez ponoszenia konsekwencji. Wcześniej czy później wszystko wraca, czasami w najbardziej nieoczekiwanym momencie. Takie historie skłaniają do refleksji i sprawdzania swoich praw na czas, na przykład za pomocą materiałów na stronie Consultant.net.pl, a nie wtedy, gdy jest już za późno.Data dodania komentarza: 26.11.2025, 15:40Źródło komentarza: Lekceważył prawo i sądowe zakazy. Konsekwencje przyszły nocąAutor komentarza: SutenerTreść komentarza: Nie przesadzacie z tą pisowską narracją ? kolejny ściekData dodania komentarza: 24.11.2025, 13:26Źródło komentarza: FELIETON: Czołem, Panie Prezydencie!Autor komentarza: Klemens W.Treść komentarza: Patrząc po ilosci rozbudowań jednorodzinnych Derdowskiego powinna byc połączona zarówno z Gdańska jak i z Skarszewską rondami. I przez całą jej długość podzielona wysepkami z przejściami dla pieszych.Data dodania komentarza: 23.11.2025, 00:21Źródło komentarza: Potrącenie pieszego na ulicy Derdowskiego. Poszkodowany trafił do szpitala
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama