niedziela, 28 kwietnia 2024 11:41
Reklama
Reklama

Jakie są zalety i wady różnych opcji dostawy: kurier, paczkomat, odbiór w punkcie?

Klienci sklepów internetowych, podobnie jak użytkownicy odbierający prywatne przesyłki mają wyraźne preferencje w kwestii form dostawy paczek. Według raportu „E-commerce w Polsce 2022” przygotowanego przez Gemius 85% kupujących w sieci korzysta z paczkomatów InPost, 43% wybiera dostawy kurierem, natomiast 17% odbiera paczki z punktów partnerskich. Zastanówmy się nad zaletami i wadami tych trzech najpopularniejszych form dostawy!
  • Źródło: Art. sponsorowany
Jakie są zalety i wady różnych opcji dostawy: kurier, paczkomat, odbiór w punkcie?

1. Dostawy do paczkomatów InPost

Polski rynek jest ewenementem pod względem popularności paczkomatów, które od lat zajmują pierwsze miejsce w rankingu form dostawy przesyłek. Z czego bierze się ich fenomen?

Zalety paczkomatów:

  • Odbiór w dowolnym momencie – adresat ma aż 2 dni na zabranie paczki z urządzenia.
  • Bliskość – przewoźnik może się pochwalić, że średni dystans pokonywany przez adresata do paczkomatu wynosi 1,7 km, co jest dość imponujące, biorąc pod uwagę również mniejsze miejscowości.
  • Koszty – przesyłki trafiające do paczkomatów są tańsze, ponieważ nie wymagają czasochłonnej dostawy w ramach logistyki ostatniej mili.
  • Ekologia – wybór paczkomatu ogranicza zużycie paliwa, a więc zanieczyszczenie powietrza i emisję dwutlenku węgla.

Wady paczkomatów:

  • Brak bezpośredniej dostawy – adresat musi poświęcić czas na odebranie przesyłki z urządzenia.
  • Ograniczone gabaryty – paczkomaty mają limitowane wymiary skrytek, przez co dopuszczone są wysyłki o ograniczonych gabarytach.

2. Dostawy door-to-door

Wciąż pokaźna grupa użytkowników bardzo chętnie korzysta z dostaw bezpośrednich do domu lub pracy. Jakie są mocne i słabsze strony tego rozwiązania?

Zalety dostaw door-to-door:

  • Wygoda – adresat nie musi opuszczać domu lub pracy, by odebrać przesyłkę.
  • Oszczędność czasu – przesyłka trafia do odbiorcy natychmiast.

Wady dostaw door-to-door:

  • Brak elastyczności – konieczność oczekiwania na przybycie kuriera potrafi skomplikować plany.
  • Koszty – dostawy bezpośrednie są naturalnie droższe od paczkomatów i punktów partnerskich.

3. Dostawy do punktów partnerskich

Pod względem popularności trzecią opcję stanowią dostawy realizowane do punktów partnerskich – sklepów osiedlowych, stacji benzynowych czy kiosków. Jakie korzyści lub potencjalne niedogodności przynosi wybór tego rozwiązania?

Zalety punktów partnerskich:

  • Elastyczność – odbiorca nie musi czekać na przybycie kuriera, a przesyłkę może odebrać w dowolnym momencie.
  • Oszczędność – dostawy do punktów partnerskich są bardzo konkurencyjne cenowo.
  • Wygoda – przesyłkę można odebrać z punktu, który odbiorca i tak by odwiedził, na przykład w celu zrobienia zakupów lub zatankowania paliwa.
  • Bliskość – z tej formy dostawy najchętniej korzystają osoby, które posiadają punkt partnerski w pobliżu miejsca zamieszkania lub pracy.
  • Ekologia – podobnie jak w przypadku paczkomatów, ograniczają one wady dostaw na etapie ostatniej mili.

Wady punktów partnerskich:

  • Brak bezpośredniej dostawy – odbiorca musi udać się do punktu.
  • Ryzyko – zdarza się, że przeładowany punkt partnerski nie jest w stanie przyjąć przesyłki, zwłaszcza gdy ma ona duże gabaryty.

Niezależnie od wyboru formy dostawy przesyłki, warto poszukać oszczędności przy zamawianiu usługi. To gwarantuje serwis wysyłkowy Sendit, w którym każdy użytkownik może porównać oferty wiodących przewoźników, dostarczających towar do paczkomatów, punktów partnerskich lub bezpośrednio. Przy regularnych zamówieniach dodatkową korzyść stanowią zniżki.


Podziel się
Oceń

Reklama