piątek, 5 grudnia 2025 11:30
Reklama

Projekt edukacyjny "W SŁUŻBIE PRAWU" rozpoczęty

W starogardzkim Areszcie Śledczym rozpoczęła się realizacja ogólnopolskiego programu edukacyjnego Służby Więziennej związanego z prewencją przestępstw wśród młodzieży pt. „W SŁUŻBIE PRAWU”.
Projekt edukacyjny "W SŁUŻBIE PRAWU" rozpoczęty

Autor: kpt. Kamila Turzyńska, ppor. Łukasz Kamiński, st. sierż. Grzegorz Koprowski

Pierwszymi uczestnikami zajęć na terenie jednostki penitencjarnej byli licealiści z trzeciej klasy o profilu humanistyczno - językowym z elementami bezpieczeństwa publicznego I Liceum Ogólnokształcącego w Pruszczu Gdańskim.   

Projekt edukacyjny „W Służbie Prawu”
Program jest organizowany w ramach zadań ustawowych Służby Więziennej na podstawie art. 2 ust. 2 pkt 10 ustawy z dnia 9 kwietnia 2010 r. o Służbie Więziennej  - edukację prawną młodzieży związaną z prewencją przestępstw oraz kształtowaniem postaw obywatelskich, proobronnych i patriotycznych młodych ludzi. Program finansowany jest całkowicie ze środków Służby Więziennej. Mogą w nim wziąć udział szkoły podstawowe (VI-VIII klasa) i ponadpodstawowe. Spotkania z funkcjonariuszami Służby Więziennej na terenie zakładów karnych/ aresztów śledczych lub szkół mają głównie na celu podniesienie poziomu świadomości prawnej oraz przeciwdziałanie przestępczości wśród młodzieży.

Edukacja prawna
W pierwszej części spotkania ppor. Łukasz Kaminski - wychowawca działu penitencjarnego przedstawił prezentację multimedialną na temat zagadnień prawnych obejmujących definicję prawa, jego podział ze szczególnym uwzględnieniem prawa karnego. Ponadto wyjaśnił, czym jest przestępstwo oraz jakie negatywne konsekwencje niesie za sobą jego popełnienie. Następnie zapoznał z tematyką przestępczości wśród nieletnich i wskazał podstawowe informacje na temat źródeł i sposobu uzyskania pomocy prawnej.

Służba Więzienna – podstawowe informacje
Funkcjonariusze  Aresztu Śledczego w Starogardzie Gdańskim kpt. Kamila Turzyńska - psycholog działu penitencjarnego oraz ppor. Leszek Kolaska - kierownik działu ochrony przedstawili prezentację multimedialną na temat formacji. Omówiono takie zagadnienia jak np. zadania Służby Więziennej, strukturę organizacyjną jednostek podstawowych ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki Aresztu Śledczego w Starogardzie Gdańskim, najważniejsze daty z historii starogardzkiej jednostki penitencjarnej i typologię zakładów karnych. Dzięki dołączonym zdjęciom młodzież zapoznała się z umundurowaniem więzienników oraz problematyką uzbrojenia, które jest wykorzystywane przez funkcjonariuszy Służby Więziennej podczas np. konwojowania osób pozbawionych wolności. Zasygnalizowano także tematykę używania broni palnej oraz środków przymusu bezpośredniego.

Co zobaczyła młodzież po drugiej stronie muru?
W dalszej części spotkania funkcjonariusze Aresztu Śledczego w Starogardzie Gdańskim umożliwili uczniom i ich opiekunom sprawdzenie jak naprawdę wygląda świat poza wysokimi, więziennymi murami. Uczestnicy spotkania mogli zobaczyć oddział mieszkalny zakładu karnego typu półotwartego oraz zamkniętego ze szczególnym uwzględnieniem różnic w zakresie stosowanych zabezpieczeń techniczno - ochronnych. Ponadto uczniowie mieli możliwość wejścia na place spacerowe, zajrzenia do kaplicy, czy świetlicy, gdzie na co dzień osadzeni uczestniczą w zajęciach kulturalno - oświatowych i sportowych. Spore emocje wzbudziła cela zabezpieczająca - najbardziej restrykcyjny ze środków przymusu bezpośredniego. Pod koniec wizyty uczniowie mogli wejść do pojazdu służbowego formacji, w którym konwojuje się osadzonych.

Podsumowanie
Młodzież nie ukrywała, iż spotkanie rozbudziło ich ciekawość wobec formacji. Byli zadowoleni, iż mogli na „własne oczy” zobaczyć jak wygląda więzienna rzeczywistość. Niewątpliwie wizyta plenerowa była okazją do poszerzenia wiedzy na temat Służby Więziennej jako ważnej formacji w strukturach państwa, której celem jest przede wszystkim zapewnienie bezpieczeństwa publicznego. Umożliwiono młodzieży  zapoznanie się z różnorodnością obowiązków służbowych wykonywanych przez funkcjonariuszy różnych pionów naszej służby oraz rodzajami oddziaływań resocjalizacyjnych i terapeutycznych prowadzonych przez kadrę wychowawców i psychologów. Ponadto przybliżono młodzieży najważniejsze informacje dotyczące zagadnień prawnych i uświadomiono tak ważny aspekt jakim jest ponoszenie konsekwencji   własnego zachowania i dokonywanych wyborów.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: Mlisewski590@gmailTreść komentarza: Dzie można odebrać jedzenie Bo ja nie mam nic do jedzenia Proszę odpisaćData dodania komentarza: 1.12.2025, 10:19Źródło komentarza: Nowe lodówki społeczne w Starogardzie! Gdzie się znajdują i co można do nich wkładać?Autor komentarza: CiekawskiTreść komentarza: Czy w autobusie szkolnym są pasy bezpieczeństwa?Data dodania komentarza: 27.11.2025, 12:57Źródło komentarza: Groźne zdarzenie drogowe. Autobus szkolny w rowie. Dzieci bez pomocy medycznej na miejscu stłuczki?!Autor komentarza: Alinkaaa3Treść komentarza: wszesniej czy pozniej wszystko wraca, czasami w najbardziej nieoczekiwanym momencie. takie historie sklaniaja do refleksij i sprawdzania swoich praw na czas, naprzyklad za pomoca materialow na stronie https://consultant.net.pl/, a nie wtedy, gdy jest juz za poznoData dodania komentarza: 26.11.2025, 15:46Źródło komentarza: Lekceważył prawo i sądowe zakazy. Konsekwencje przyszły nocąAutor komentarza: Alinkaaa3Treść komentarza: Czytając ten artykuł, po raz kolejny przekonałem się, że nie można ignorować prawa bez ponoszenia konsekwencji. Wcześniej czy później wszystko wraca, czasami w najbardziej nieoczekiwanym momencie. Takie historie skłaniają do refleksji i sprawdzania swoich praw na czas, na przykład za pomocą materiałów na stronie Consultant.net.pl, a nie wtedy, gdy jest już za późno.Data dodania komentarza: 26.11.2025, 15:40Źródło komentarza: Lekceważył prawo i sądowe zakazy. Konsekwencje przyszły nocąAutor komentarza: SutenerTreść komentarza: Nie przesadzacie z tą pisowską narracją ? kolejny ściekData dodania komentarza: 24.11.2025, 13:26Źródło komentarza: FELIETON: Czołem, Panie Prezydencie!Autor komentarza: Klemens W.Treść komentarza: Patrząc po ilosci rozbudowań jednorodzinnych Derdowskiego powinna byc połączona zarówno z Gdańska jak i z Skarszewską rondami. I przez całą jej długość podzielona wysepkami z przejściami dla pieszych.Data dodania komentarza: 23.11.2025, 00:21Źródło komentarza: Potrącenie pieszego na ulicy Derdowskiego. Poszkodowany trafił do szpitala
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama