piątek, 5 grudnia 2025 15:12
Reklama

Spotkanie w międzynarodowym gronie

W ramach realizowanego przez Zespół Szkół Ekonomicznych w Starogardzie Gd. projektu „Erasmus +”, polegającego na międzynarodowej współpracy uczniów z różnych krajów do Ekonomika przyjechało 22 uczniów i 8 nauczycieli z trzech krajów partnerskich: Norwegii, Hiszpanii i Niemiec. Od 30 maja do 2 czerwca 2022 roku wspólnie z uczniami i nauczycielami ZSE realizowali oni zadania projektowe związane z „Nauką języków obcych poprzez Blended Learning”.
Spotkanie w międzynarodowym gronie

Wszyscy pracowali nad realizacją założeń projektowych, jakimi były współpraca i rozwijanie kompetencji kluczowych, zwłaszcza komunikacja w języku obcym i próby nauki kolejnego języka - hiszpańskiego i niemieckiego, doskonalenie umiejętności IT, a także budowanie wspólnych mostów przyjaźni między społecznościami oraz poznanie nowych miejsc.
Pierwszego dnia liczne grono gości powitał dyrektor szkoły, Tadeusz Burczyk i szkolny koordynator projektu, Ewa Balcerzak. Następnie uczniowie pod opieką anglistki, Alicji Günther, uczestniczyli w zajęciach integracyjnych, goście mieli okazję spróbować swoich sił, ucząc się podstawowych zwrotów w języku polskim (powitanie, przedstawianie się), a także odczytywanie łamańców językowych. Zdobyli wiedzę o polskich zwyczajach, potrawach, miejscach, które warto odwiedzić, a na zakończenie spróbowali polskich słodyczy. Tego samego dnia odbyli spacer po szkole w towarzystwie uczniów Ekonomika, poznali miasto, uczestnicząc w grze terenowej przygotowanej przez pracowników Muzeum Ziemi Kociewskiej.

Zwiedzanie Gdańska i Malborka
Kolejny dzień był zarezerwowany na zwiedzania Gdańska z przewodnikiem. Młodzież wraz z nauczycielami wędrowała ulicami miasta, które wzbudziło duży podziw gości. Na drodze znalazły się najbardziej charakterystyczne miejsca: Muzeum Poczty Polskiej, Ratusz Staromiejski, Złota Brama, Ratusz Miejski, Długi Targ z Fontanną Neptuna. Wycieczka zakończyła się zwiedzaniem Muzeum II Wojny Światowej. To nie jedyny wyjazd poza miasto. Grupa projektowa uczestniczyła również w wycieczce do Malborka. Wyjazd odbył się wieczorem. Dużo wrażeń dostarczyło nocne zwiedzanie zamku wzniesionego przez Krzyżaków.

Praca w międzynarodowych grupach
W plan projektu wpisana została praca z programem edukacyjnym Alice, służącym do programowania animacji komputerowych. Pod opieką Małgorzaty Dietrich, uczącej przedmiotów informatycznych, uczniowie pracowali w międzynarodowych grupach, których zadaniem było stworzenie prostego programu generującego grafikę 3D przedstawiającą pomysł na naukę języka obcego: hiszpańskiego, niemieckiego, angielskiego i polskiego. Praca z programem wzbudziła duże zainteresowanie. Była okazją do wspólnej zabawy i nauki języka obcego. Na zakończenie każda grupa miała możliwość zaprezentowania efektów swojej pracy na forum.
Dodatkową inspiracją do zaangażowania się w programowanie było zaprezentowanie przez uczniów klasy drugiej o profilu automatyk humanoidalnego robota, który posiada funkcję rozpoznawania twarzy i mowy, odpowiada na pytania, wykonuje podstawowe działania matematyczne i wyszukuje informacje w Internecie. Projekt ten otrzymał główną nagrodę w konkursie „Razem do Zawodu”. Nauka języka hiszpańskiego i niemieckiego odbywała się również na zajęciach prowadzonych dla uczestników projektu przez nauczycieli uczących tych języków, Sandrę Marrero-Miszker i Małgorzatę Świeczkowską.
Celem lekcji języka hiszpańskiego była nauka hiszpańskich gestów jako formy komunikacji niewerbalnej. Są one również formą komunikacji, dlatego nie powinno się umniejszać ich znaczenia. Podsumowaniem lekcji był pokaz filmików nagranych przez grupy uczniów z różnych krajów. Wszystkie prace zostały zamieszczone w serwisie internetowym Youtube.
Na zajęciach języka niemieckiego uczniowie z Hiszpanii systematyzowali wiedzą z zakresu podstawowych zwrotów: powitanie, przedstawianie się, co utrwalali na kartach pracy. Lekcja była również okazją do rozmowy o zainteresowaniach.

Wyjazdy na zagraniczne praktyki zawodowe
Spotkanie w Polsce było ostatnim, podsumowującym, wpisanym w plan projektu. Grupa projektowa pracowała wcześniej w Niemczech, w Hiszpanii (z powodu pandemii tylko Niemcy) i Norwegii.
- Mamy świadomość, że działania podejmowane w naszej szkole w ramach programów unijnych „Erasmus +” są wizytówką Zespołu Szkół Ekonomicznych. Młodzież od kilku lat wyjeżdża na zagraniczne praktyki zawodowe i spotkania z rówieśnikami z innych krajów. Uczniowie doskonalą umiejętności językowe w zakresie języka angielskiego, niemieckiego i hiszpańskiego, pokonują bariery, poznają nowych ludzi i nowe kultury, a przez to umacniają się w przekonaniu, że warto się uczyć. Dla nauczycieli współpraca partnerska i wyjazdy do szkół partnerskich to szansa na poznanie pracy innych placówek, możliwość porównania systemów edukacyjnych. Spotkania, sesje robocze dostarczają nam cennych informacji do dalszej pracy - zaznacza Ewa Balcerzak, koordynator projektu.

 



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: Mlisewski590@gmailTreść komentarza: Dzie można odebrać jedzenie Bo ja nie mam nic do jedzenia Proszę odpisaćData dodania komentarza: 1.12.2025, 10:19Źródło komentarza: Nowe lodówki społeczne w Starogardzie! Gdzie się znajdują i co można do nich wkładać?Autor komentarza: CiekawskiTreść komentarza: Czy w autobusie szkolnym są pasy bezpieczeństwa?Data dodania komentarza: 27.11.2025, 12:57Źródło komentarza: Groźne zdarzenie drogowe. Autobus szkolny w rowie. Dzieci bez pomocy medycznej na miejscu stłuczki?!Autor komentarza: Alinkaaa3Treść komentarza: wszesniej czy pozniej wszystko wraca, czasami w najbardziej nieoczekiwanym momencie. takie historie sklaniaja do refleksij i sprawdzania swoich praw na czas, naprzyklad za pomoca materialow na stronie https://consultant.net.pl/, a nie wtedy, gdy jest juz za poznoData dodania komentarza: 26.11.2025, 15:46Źródło komentarza: Lekceważył prawo i sądowe zakazy. Konsekwencje przyszły nocąAutor komentarza: Alinkaaa3Treść komentarza: Czytając ten artykuł, po raz kolejny przekonałem się, że nie można ignorować prawa bez ponoszenia konsekwencji. Wcześniej czy później wszystko wraca, czasami w najbardziej nieoczekiwanym momencie. Takie historie skłaniają do refleksji i sprawdzania swoich praw na czas, na przykład za pomocą materiałów na stronie Consultant.net.pl, a nie wtedy, gdy jest już za późno.Data dodania komentarza: 26.11.2025, 15:40Źródło komentarza: Lekceważył prawo i sądowe zakazy. Konsekwencje przyszły nocąAutor komentarza: SutenerTreść komentarza: Nie przesadzacie z tą pisowską narracją ? kolejny ściekData dodania komentarza: 24.11.2025, 13:26Źródło komentarza: FELIETON: Czołem, Panie Prezydencie!Autor komentarza: Klemens W.Treść komentarza: Patrząc po ilosci rozbudowań jednorodzinnych Derdowskiego powinna byc połączona zarówno z Gdańska jak i z Skarszewską rondami. I przez całą jej długość podzielona wysepkami z przejściami dla pieszych.Data dodania komentarza: 23.11.2025, 00:21Źródło komentarza: Potrącenie pieszego na ulicy Derdowskiego. Poszkodowany trafił do szpitala
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama