piątek, 5 grudnia 2025 08:41
Reklama

Jak dbać o części do kombajnów ziemniaczanych?

Mało kto wie, że w początkach mechanizacji upraw ziemniaków, pierwsze kombajny w Polsce były przystawkami montowanymi do ciągników i obsługiwanymi przez dwóch operatorów – jeden kierował maszyną, a drugi czuwał nad sortowaniem bulw. Dzisiejsze modele to samobieżne, wielorzędowe kombajny z hydrauliczną regulacją głębokości, systemami separacji kamieni i elektronicznym monitoringiem pracy. Mimo zaawansowanej technologii o sprawności całej maszyny wciąż decyduje stan poszczególnych części do kombajnu ziemniaczanego, a ich zaniedbanie może kosztować rolnika nawet kilka dni przestoju w szczycie zbiorów.
Jak dbać o części do kombajnów ziemniaczanych?

Dlaczego konserwacja jest tak istotna?

Żniwa ziemniaczane to jeden z najbardziej wymagających etapów w gospodarstwie. Kombajn musi pracować precyzyjnie, bez przestojów i strat, a każdy element, od zębów kopiących po taśmy przenośnikowe, ma bezpośredni wpływ na wydajność i jakość zbioru. Kombajn ziemniaczany często pracuje w warunkach ekstremalnych – gleba, wilgoć, kamienie i resztki roślin to nieuniknione przeszkody, które skutkują:

  • ścieraniem się powierzchni roboczych (gwiazdy, taśmy, listwy zgarniające),
  • uszkodzeniami mechanicznymi (pęknięcia, wyłamania, odkształcenia),
  • korozją elementów stalowych,
  • przegrzewaniem się łożysk i przekładni w przypadku braku smarowania.

Regularna kontrola pozwala uniknąć nagłych awarii, które w okresie intensywnych zbiorów potrafią sparaliżować pracę całego gospodarstwa. 

Kluczowe elementy wymagające uwagi

  1. Zespół kopiący i przenośniki

To pierwsza linia kontaktu z glebą. Zęby, lemiesze i przenośniki muszą być ostre, czyste i stabilne. Stępione elementy zwiększają opór, a tym samym zużycie paliwa i obciążenie przekładni.

  1. Taśmy i gwiazdy sortujące

Guma i tworzywa sztuczne są podatne na pękanie pod wpływem promieni UV oraz ścieranie przez piasek i kamienie. Wymiana uszkodzonych segmentów na czas zapobiega powstawaniu „wąskich gardeł” w transporcie bulw.

  1. Łożyska i przekładnie

Bez odpowiedniego smarowania szybko ulegają przegrzaniu i zatarciu. Najlepiej stosować smary zalecane przez producenta i trzymać się ustalonego harmonogramu serwisowego.

  1. Elementy hydrauliki

Nieszczelne przewody czy zużyte uszczelniacze mogą doprowadzić do spadku ciśnienia i utraty kontroli nad pracą poszczególnych sekcji kombajnu.

Plan konserwacji krok po kroku

Codzienna obsługa części do kombajnów ziemniaczanych z oferty Exparto wymaga:

  • czyszczenia po pracy – usunięcie ziemi, resztek roślin, kamieni.
  • kontroli wizualnej – sprawdzenie stanu połączeń, luzów i ewentualnych pęknięć.
  • smarowania newralgicznych punktów – szczególnie w układach napędowych i sortujących.

Po zakończeniu sezonu do obowiązkowych działań należy dokładne mycie całej maszyny (najlepiej wodą pod ciśnieniem, ale z zachowaniem ostrożności przy elementach elektrycznych), a następnie suszenie w przewiewnym miejscu, aby uniknąć kondensacji i korozji. Równie ważna jest wymiana zużytych elementów oraz zabezpieczenie metalowych części środkiem antykorozyjnym.

Pamiętaj, że zaniedbywania drobnych usterek (w myśl zasady: „jeszcze jeden dzień wytrzyma”) – to najczęstszy powód poważnych awarii. Ponadto stosowanie nieodpowiednich smarów lub płynów może uszkodzić uszczelki i skrócić żywotność łożysk.

Dbanie o części do kombajnów ziemniaczanych nie ogranicza się jedynie do reagowania na awarie. To proces ciągły, który obejmuje profilaktykę, monitorowanie i konserwację. Dzięki temu maszyna zachowuje maksymalną wydajność, a sezon przebiega bez niepotrzebnych nerwów i przestojów.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: Mlisewski590@gmailTreść komentarza: Dzie można odebrać jedzenie Bo ja nie mam nic do jedzenia Proszę odpisaćData dodania komentarza: 1.12.2025, 10:19Źródło komentarza: Nowe lodówki społeczne w Starogardzie! Gdzie się znajdują i co można do nich wkładać?Autor komentarza: CiekawskiTreść komentarza: Czy w autobusie szkolnym są pasy bezpieczeństwa?Data dodania komentarza: 27.11.2025, 12:57Źródło komentarza: Groźne zdarzenie drogowe. Autobus szkolny w rowie. Dzieci bez pomocy medycznej na miejscu stłuczki?!Autor komentarza: Alinkaaa3Treść komentarza: wszesniej czy pozniej wszystko wraca, czasami w najbardziej nieoczekiwanym momencie. takie historie sklaniaja do refleksij i sprawdzania swoich praw na czas, naprzyklad za pomoca materialow na stronie https://consultant.net.pl/, a nie wtedy, gdy jest juz za poznoData dodania komentarza: 26.11.2025, 15:46Źródło komentarza: Lekceważył prawo i sądowe zakazy. Konsekwencje przyszły nocąAutor komentarza: Alinkaaa3Treść komentarza: Czytając ten artykuł, po raz kolejny przekonałem się, że nie można ignorować prawa bez ponoszenia konsekwencji. Wcześniej czy później wszystko wraca, czasami w najbardziej nieoczekiwanym momencie. Takie historie skłaniają do refleksji i sprawdzania swoich praw na czas, na przykład za pomocą materiałów na stronie Consultant.net.pl, a nie wtedy, gdy jest już za późno.Data dodania komentarza: 26.11.2025, 15:40Źródło komentarza: Lekceważył prawo i sądowe zakazy. Konsekwencje przyszły nocąAutor komentarza: SutenerTreść komentarza: Nie przesadzacie z tą pisowską narracją ? kolejny ściekData dodania komentarza: 24.11.2025, 13:26Źródło komentarza: FELIETON: Czołem, Panie Prezydencie!Autor komentarza: Klemens W.Treść komentarza: Patrząc po ilosci rozbudowań jednorodzinnych Derdowskiego powinna byc połączona zarówno z Gdańska jak i z Skarszewską rondami. I przez całą jej długość podzielona wysepkami z przejściami dla pieszych.Data dodania komentarza: 23.11.2025, 00:21Źródło komentarza: Potrącenie pieszego na ulicy Derdowskiego. Poszkodowany trafił do szpitala
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama