poniedziałek, 15 grudnia 2025 04:44
Reklama

Uwierzyłam, że to wszystko moja wina. Bijesz? Nie kochasz!

POMORZE/STAROGARD GD. Kiedy po raz pierwszy zaprowadziłam do szkoły swoje dziecko zwrócił moją uwagę plakat kampanii społecznej wiszący w jednej z gablot. „Kochaj, nie bij” krzyczały wielkie litery. I w jednej chwili zrozumiałam – jedno wyklucza drugie.
Uwierzyłam, że to wszystko moja wina. Bijesz? Nie kochasz!
Marta ma 35 lat, jest zadbaną, ładną kobietą, szefową ważnego działu w jednej ze starogardzkich placówek finansowych.
- Sama nie wiem, jak mi się udało stworzyć to wszystko. Podobno dzieciństwo rzutuje na całe życie. Jedynym wytłumaczeniem może być chyba to, że wszystko zrobiłam „na przekór”.

Emocjonalne kalectwo
- Pierwsze lanie dostałam, kiedy miałam trochę ponad rok. Nie pamiętam tego, znam z opowiadań mojej matki. A właściwie nie z opowiadań – nieraz wykrzyczała mi, że problemy ze mną były odkąd stanęłam na nogi. Zbiła mnie wtedy, bo rzuciłam kubkiem, który się potłukł. Później dostawałam za wszystko – za wylaną zupę, za brzydkie słowo, za obgryzanie paznokci, za dwójki i trójki, za koleżanki których nie lubiła, za spóźnienia i przyjście przed czasem, za rozbite kolano…”Nie ma wyjścia, musisz dostać” – mawiała nieraz. A we mnie rosło poczucie winy za wszystko. Zanim cokolwiek zrobiłam miałam przed oczyma podniesioną rękę matki uzbrojoną w pas, smycz, kabel od prodiża. To nie były ani klapsy, ani pobicie. To było lanie. Biła zawsze po pupie i nogach, czasami po plecach. I zawsze długo. Tak długo, że nie miałam siły płakać. „Obiecuję sobie zawsze, ze uderzę dwa, trzy razy” – mówiła do ojca i babci – „Ale kiedy zacznę trudno mi przestać”. Dziś wiem, że miała po prostu problem ze sobą. Emocjonalne kalectwo połączone z agresją wobec słabszego.

Ufaj i bój się
Pamiętam, jak kiedyś piła kawę i tak pechowo potrąciła szklankę, że wszystko wylało się na jej sukienkę. „Jak mama się teraz zbije?” pomyślałam. To była pierwsza myśl, jaka przyszła mi do głowy. Byłam bardzo zdziwiona, kiedy mama wybuchła śmiechem. To, za co ja ponosiłam karę było po prostu zabawne…Im byłam większa, tym bardziej się gubiłam. Zaczęłam kłamać. Zamykałam się w sobie. Miałam problemy w szkole, ale ukrywałam to, bo bałam się bicia. „Dlaczego mi nie ufasz?” krzyczała moja matka. A za chwilę dodawała „jeśli dziecko nie będzie się bać, nic z niego nie wyrośnie”. A przecież lęk wyklucza zaufanie. Musiała o tym wiedzieć.

Bez prawa do obrony
 - Miałam 7 lat, kiedy na wf – ie nauczycielka zobaczyła moje posiniaczone nogi. Dostałam dzień wcześniej za trójkę z matematyki. Wtedy nie było ocen opisowych. Zapytała skąd to mam. Powiedziałam, że spadłam ze schodów. Wiedziała, że to nie prawda, ale wolała mieć problem z głowy. A ja czułam się tak bardzo winna, uważałam że na lanie zasłużyłam w pełni i za nic nie przyznałabym się skąd mam te sińce. Często trzęsły mi się ręce. Wychowawczyni powiedziała na wywiadówce, że podejrzewa u mnie nerwicę. Kiedy mama wróciła do domu tą nerwicę po prostu…wybiła mi z głowy. Babcia i ojciec czasami próbowali stawać w mojej obronie, ale kończyło się to zwykle tak, że stawali na linii ja – pas i …też obrywali.
Kiedy urodził się mój brat miałam 8 lat i wydawało mi się, że teraz będzie lepiej, bo on jest mniejszy więc będzie obrywał zamiast mnie. Kiedy miał około półtora roku dostał pierwszy raz, nie pamiętam już za co, ale ja dostałam także, bo chciałam go obronić. I odtąd razem „pchaliśmy ten wózek”. To ja pierwsza wiedziałam o sukcesach i niepowodzeniach mojego brata, to ja stawałam w jego obronie w szkole i na podwórku. Ta więź jest miedzy nami do dziś, chociaż on od trzech lat jest za granicą.

Bije, bo lubi
Ostatni raz dostałam od matki kiedy miałam 17 lat. Chodziłam do „czerwonego liceum”, a wiadomo, że to szkoła w której nie można sobie „odpuścić”. Ja trochę odpuściłam. Na początku naprawdę tylko trochę…Jedne wagary. Ale później bałam się pójść na klasówkę, bo nie nadrobiłam zaległości, przy odpowiedzi z matematyki wypadłam marnie…Drugie wagary, trzecie…Przez miesiąc nie byłam w szkole. Wystarczyło porozmawiać w matką i z wychowawczynią, ale bałam się tak strasznie, że milczałam. I kłamałam. Wydało się, kiedy do domu przyszedł list polecony wzywający rodziców. W szkole dostałam drugą szansę, a w domu dostałam takie lanie, że zemdlałam. To było ostatnie lanie, ale pamiętam je najlepiej ze wszystkich. Leżałam na podłodze zwinięta w kłębek, a matka biła…
Wtedy postanowiłam sobie, że już nigdy przenigdy nie dam jej powodu. Zrozumiałam też, że ona bije, bo lubi…Że to jej pomaga. Wzięłam się ostro za naukę, nie wychodziłam wieczorami, ubierałam się jak chciała. „No proszę, bicie jednak pomaga” mawiała nieraz. Nadal trzęsły mi się ręce z byle powodu, a po nocach śniły się pasy, smycze, kable i siniaki, ale powoli rodziło się we mnie poczucie własnej wartości. I zaczynałam rozumieć, że w większości przypadków nie zasługiwałam na lanie, że nie muszę ciągle nosić w sobie poczucia winy.
Moja matka była mistrzem karania. Kiedy przestała bić – a przestała, bo po prostu dorosłam – zaczęła z innej strony. Często osądzała wszystko co robiłam, a oceny były jednoznaczne – byłam zła, bezmyślna, głupia i podła, wieczna nieudacznica, idiotka, itp. Zamknęłam się przed matką, nie zwierzałam się, nie radziłam w niczym. Kilka razy powierzyłam jakiś sekret – wiedziało o nim pół osiedla, kilka razy poprosiłam o radę – usłyszałam, że w najprostszych sprawach nie umiem sobie radzić.
Skończyłam studia, wyszłam za mąż, wyprowadziłam się z domu, poszłam do pracy. Wszystko było nie tak – byłam idiotką która „łyknęła wykształcenia”, wołałam jakiegoś obcego faceta od własnej matki, zostawiłam ją z całym mieszkaniem na głowie (ojciec nie żył już, a brat się wyprowadził), odbiło mi bo zarabiam…Była u nas codziennie i zawsze te wizyty kończyły się tym, ze wychodziła trzaskając drzwiami, a ja płakałam kilka godzin.
Kiedy urodziłam córkę, wydawało mi się, że coś w matce drgnęło – naprawdę pomagała mi w opiece nad małą. Mogłam wrócić do pracy, matka zajęła się dzieckiem i wyglądało, że wreszcie budzi się w niej coś na kształt miłości. Kiedy córka miała trzy lata wzięła nożyczki i obcięła sobie włosy. Niejedno dziecko to robi. Wtedy w mojej obecności matka zaczęła ją bić. Zrozumiałam, że nic się nie zmieniło, że to silniejsze od niej. Zrezygnowałam z pomocy matki, wynajęłam nianię. To było pierwsze i ostatnie lanie w życiu mojego dziecka.

Uczuć nie da się wytłumaczyć
Kiedy zachorowała byłam przy niej. Potrzebowała mnie, była zupełnie sama. Byłam nie z obowiązku, nie z przymusu. Po prostu kochałam ją. Nigdy nie była moją przyjaciółką, powiernicą, wsparciem. Ale uczuć nie da się wytłumaczyć i ja tego wytłumaczenia nie szukam. Podobno ofiara często kocha swojego kata, czuje się od niego uzależniona emocjonalnie. Miałam taką bardzo cichą nadzieję, że wykorzysta ostatnie momenty na to, aby dać mi trochę czułości, że może powie „kocham”. Nic takiego się nie stało. Jedno z całą pewnością muszę przyznać mojej matce – nigdy nie kłamała. Nie chcę do tego wracać, ani analizować. Bite dziecko nigdy nie dorasta. Jest w dorosłym człowieku i paradoksalnie jest jakby coraz mniejsze, coraz bardziej bezbronne, a zajmuje coraz więcej miejsca. Bite dziecko przez lata będzie cię budzić po nocach, żebyś płakał razem z nim. Powód jest jeden – nie było kochane przez tych, od który w naturalny sposób oczekuje się miłości. To chyba najgorszy życiowy zawód.
W święto zmarłych już trzeci rok z rzędu zapalę znicze na grobie mojej matki. Opowiem mojemu dziecku o tym, jaka dobra była babcia i jak za nią tęsknię. Jestem dumna, że nie muszę mieć do siebie o nic żalu, że do końca zachowałam się tak, jak powinna córka. Takie wyrzuty robi sobie mój brat – nie przyjechał, kiedy chorowała, ledwo zdążył na pogrzeb i …nie potrafił się rozpłakać. Nie wiem, która z reakcji była bardziej prawidłowa – jego, czy moja. Wiem tylko, że ja nigdy nie uderzę swojego dziecka. Nie mogłabym tego zrobić. Z prostej przyczyny – bo kocham.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nie bądź obojętny

Na stronie www.we-dwoje.pl znajdują się materiały innej kampanii społecznej „Zobacz – usłysz – powiedz”. Czytamy tam miedzy innymi:
Zobacz, choć moje rany, pręgi i siniaki czasami trudno dostrzec.
Bicie, szarpanie, rzucanie – zdarza się w wielu domach, także tych „normalnych” , uważanych za wzorowe. Przemoc fizyczna wobec dziecka nie zawsze pozostawia widoczne ślady – większość rodziców, którzy biją swoje dzieci, starają się to ukryć… Dzieci – często przerażone – nie potrafią się poskarżyć, wstydzą się, wierzą w to, co mówią rodzice, że to wszystko „ich wina, że na to zasłużyły. Nie odwracaj wzroku od cierpienia dziecka. Możesz pomóc dziecku. Czasami naprawdę niewiele potrzeba, żeby zatrzymać przemoc.

Usłysz, choć mój płacz czasami trudno usłyszeć. Nie skarżę się, bo nie potrafię powiedzieć o swoim bólu, strachu i samotności.
Codziennie tysiące polskich dzieci doświadcza przemocy ze strony swoich rodziców. Wiedz, że czasami jesteś jedyną osobą, która dostrzega, że w domu dziecka dzieje się coś niepokojącego. Pomyśl, ilu dziecięcych dramatów można by uniknąć, gdybyśmy umieli stanąć w obronie słabszego.
Może Tobie uda się usłyszeć szept przerażonego dziecka.

Powiedz, choć to może być trudne… Nie poradzę sobie bez Twojej pomocy.
Jeśli wiesz lub podejrzewasz, że dziecko jest bite – zareaguj. Pamiętaj, że jest wiele osób, które mogą Cię wesprzeć. Naszym obowiązkiem jest ochrona tych, którzy nie są w stanie sami się obronić. Dzieci mają prawo, by żyć bez zmartwień, strachu i bólu. Ty także możesz ocalić dziecięcy uśmiech. Czasami jesteś jedyną osobą, która może ocalić dzieciństwo.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

wiliama 11.01.2020 18:36
Rodzice sa odpowiedfzialni za wychowanie swojego dziecka i to oni powinni ustalac wspolnie metody wychowania ktore beda stosowac. Tak bylo u mnie, w kredensie w kuchni wisial pasek i dyscyplinka i w razie potrzeby pomagaly w naszym wychowaniu. To czy i jak bedziemy karani to zalezalo tylko od nas bo bylismy pouczeni jak mamy postepowac i czego nie wolno nam robic. Oczywiscie naszym obowiazkiem bylo sluchac rodzicow jak i nauczycieli, odrabiac regularnie lekcje, zadne chodzenie na wagary czy palenie papierosow lub picie. Musze przyznac ze nieraz wydawalo mi sie krzywdzace ze tyle jest zakazow, ze nie wolno czegos robic az do matury ale teraz jestem wdzieczna rodzicom za kazdy pasek czy dyscyplinke bo to ksztaltowalo moja pozytywna osobowosc. Do czasu pojscia do szkoly podstawowej ani pasek ani dyscyplinka nie byly uzywane - czasem otrzymalo sie przyslowiowego 'klapsa' reka, dopiero w szkole podstawowej i sredniej nieraz nasze tylki obrywaly w wypadku jakiejs samowoli. To pozwolilo na prawidlowy rozwoj ku naszym jak i naszych rodzicow zadowoleniu. Teraz jestem wdzieczna rodzicom bo dziecko nie wszystko rozumie i obowiazkiem rodzicow jest nawracac go na wlasciwa droge w zyciu.

jola 06.11.2009 15:53
co gdzie jak

jak 06.11.2009 15:52
ale jak to

Reklama
Reklama
Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina w Gdańsku zaprasza na koncerty symfoniczne i wydarzenia w grudniu 2025 Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina w Gdańsku zaprasza na koncerty symfoniczne i wydarzenia w grudniu 2025 Koncerty symfoniczne i wydarzenia organizowane i współorganizowane przez PFB w grudniu Sala Koncertowa PFB5/12/2025, piątek, godz. 19:00Bilety wyprzedaneKoncert symfoniczny – Dziadek do orzechówPAWEL JAREMCZUK JAREMCZUK.PLWystąpią:Orkiestra PFBGeorge Tchitchinadze – dyrygentJanusz Zadura – narracjaProgram:Piotr Czajkowski – Dziadek do orzechów (wybrane fragmenty)Czas trwania koncertu: ok. 80’Historię rozsławioną przez balet Piotra Czajkowskiego, zawartą w libretcie Mariusa Petipy według opowiadania Dziadek do orzechów E.T.A. Hoffmanna, zna cały świat. Kilkuletnia Klara w wigilijną noc rozpoczyna magiczną podróż, pełną ożywionych zabawek, mysich armii i Krainy Słodyczy, z niezapomnianym "Walcem Kwiatów" i barwnymi tańcami. Wszystko to znajduje odbicie w pięknej muzyce, którą zagra Orkiestra PFB pod batutą swojego szefa artystycznego George’a Tchitchinadze. Fragmenty baśniowej opowieści przybliży aktor Janusz Zadura.--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Koncertowa PFB6-7/12/2025, sobota-niedziela, godz. 12:00Bilety w cenie: 33-90 złKoncert familijny – Dziadek do orzechówWystąpią:Dziadek do orzechów dla dzieci fot. Jacek KlejmentOrkiestra PFBGeorge Tchitchinadze – dyrygentJanusz Zadura – aktor, narracjaW programie:Dziadek do orzechów – Piotr CzajkowskiDziadka do orzechów uwielbiają wszyscy – starzy i młodzi. Ponieważ tytuł ten cieszy się wielką sympatią naszych widzów, w tym roku balet Piotra Czajkowskiego Orkiestra Polskiej Filharmonii zagra aż trzykrotnie, w tym dwa razy jako koncert familijny. Będzie to nieco skrócona wersja muzyki prezentowanej w piątkowy wieczór, z obszerniejszą narracją aktora Janusza Zadury, który przybliży niuanse libretta, które opowiada o fantastycznym świecie, w którym każdy chciałby się znaleźć na kilka chwil. Dziecięca wyobraźnia pozwala kwiatom śpiewać, zwierzętom i zabawkom mówić, a małej Klarze przeżywać niesamowite przygody. Dajmy się im porwać i my!--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Kameralna6-7/12/2025, sobota-niedziela, godz. 18:00Bilety wyprzedaneRecital pianistyczny – Piotr Pawlak Piotr Pawlak fot. Agnieszka WiraWystąpi:Piotr Pawlak – fortepian/ półfinalista tegorocznego Konkursu ChopinowskiegoProwadzenie: Konrad MielnikW programie:Ferenc Liszt – Sonata h-moll S. 178 [31’]Fryderyk Chopin – Sonata h-moll op. 58 [28’]Piotr Pawlak to jeden z najbardziej wszechstronnych polskich pianistów młodego pokolenia. Zwycięzca i laureat wielu międzynarodowych konkursów (wygrał m.in. V Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Maj Lind w Helsinkach w 2022), jednak paradoksalnie największą popularność przyniósł mu konkurs, w którym nie dostał się do finału, chociaż podczas Konkursu Chopinowskiego 2025 wielu widziało go w gronie finalistów i to na czołowych miejscach. Jurorzy zdecydowali inaczej, jednak ten gdański artysta wieku talentów (oprócz kariery pianistycznej, jest też laureatem konkursów organowych i olimpiad matematycznych, a studiuje dyrygenturę) zyskał gigantyczną popularność. W Gdańsku zagra kompozycje Liszta i Chopina. --Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala nad Motławą 9/12/2025, wtorek, 13:30Bilety w cenie: 39 zł (jeden bilet obejmuje wstęp jednego dziecka i opiekuna)Czuła muzyka dla SmykaWarsztaty umuzykalniające dla maluszków i ich opiekunówProwadzenie: Ewelina Bronk-MłyńskaWiek: 1-4 latCzas trwania: ok. 45 min. Zapraszamy na wyjątkowe warsztaty stworzone z myślą o najmłodszych dzieciach oraz ich opiekunach. Czuła muzyka dla Smyka to przestrzeń wspólnego odkrywania świata dźwięków, rytmu i bliskości. W kameralnej, ciepłej atmosferze dzieci doświadczają różnorodnych brzmień, rozwijają wrażliwość muzyczną i ruchową, uczą się przez zabawę i naturalną ekspresję, budują więź z opiekunem poprzez wspólne muzyczne aktywności.Zajęcia prowadzone są przez Ewelinę Bronk-Młyńską (certyfikowaną instruktorkę I i II st., członkini Polskiego Towarzystwa im. E. E. Gordona, absolwentkę Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku na wydziale instrumentalnym i wokalno-aktorskim oraz pedagożkę) w duchu uważności i radości, bez oceniania czy oczekiwań – tu liczy się radość z bycia razem i wspólnego muzykowania.--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski--- Sala Koncertowa PFB12/12/2025, piątek, godz. 19:00Bilety w cenie: 27-100 złKoncert symfoniczny – Bartłomiej NiziołWystąpią:Bartłomiej NiziołOrkiestra PFBYuta Takahashi – dyrygentBartłomiej Nizioł – skrzypceProwadzenie: Konrad MielnikW programie:Johannes Brahms – Koncert skrzypcowy D-dur op. 77 [38']Przerwa [20']Léo Delibes – Coppélia (Suita nr 2) [25']Charles Gounod – Muzyka baletowa z opery Faust [15']Mieszkający w Szwajcarii znakomity polski skrzypek Bartłomiej Nizioł jest bohaterem przedostatniego koncertu symfonicznego naszej Orkiestry w tym roku. Razem z filharmonikami gdańskimi artysta zagra Koncert skrzypcowy D-dur op. 77 Johannesa Brahmsa. Ponadto usłyszymy Suitę nr 2 z baletu Coppélia Léo Delibes oraz muzykę baletową z opery Faust Charlesa Gounoda. Dyryguje Japończyk Yuta Takahashi. --Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku:Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Dębowa13/12/2025, piątek, godz. 11:00Bilety w cenie: 16 złWarsztaty muzyczno-integracyjne dla seniorów – Muzyka nie zna wiekuProwadzenie: Eliza LudkiewiczPo raz pierwszy zapraszamy seniorów na zajęcia im dedykowane w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej. Muzyka nie zna wieku to sobotnie spotkania w niewielkim, kameralnym gronie, w niezobowiązującej atmosferze. Prowadząca Eliza Ludkiewicz (psycholożka, oligofrenopedagożka oraz arteterapeutka) zapozna uczestników z elementami muzykoterapii, ukazując, w jaki sposób muzyka może rozluźniać ciało i umysł, poprawić kondycję psychofizyczną, pobudzić kreatywność i uwolnić endorfiny. Część druga spotkania ma nieformalny charakter integracji przy kawie, herbacie i słodkiej przekąsce.--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Biała14/12/2025, niedziela, godz. 10:00 i 11:30Bilety w cenie: 19-60 złWarsztaty rodzinnego muzykowania – O Mikołaju, który przybył do FilharmoniiWystąpią:Carlos Peña Montoya – harfaDorota Pawlus – flet, scenariusz i prowadzenieGodz. 10:00 à wiek: do 5 latGodz. 11:30 à wiek: 6-10 latCzas trwania: ok. 50 min.Spotkanie rozpocznie się radosnymi zabawami muzycznymi i wspólną grą na instrumentach. Już po chwili pojawi się jowialny Mikołaj, a wraz z nim piękna muzyka i magia świątecznej atmosfery. Flet i harfa zabiorą dzieci w niezwykłą podróż do krainy elfów i fabryki prezentów, a opowieść dopełni barwna prezentacja multimedialna. Pamiętajcie, by zabrać swoje listy do Mikołaja – elfy muszą zdążyć przygotować wszystkie prezenty przed Świętami! Na zakończenie, podczas warsztatów plastycznych, wykonamy własne harfy, fleciki i muzyczne łańcuchy choinkowe.Warsztaty rodzinnego muzykowania to uczta muzyczna, jaką przygotowaliśmy dla rodzin z dziećmi. Czego możecie się spodziewać w te niedzielne przedpołudnia? Podczas każdego spotkania:• umuzykalnianie, gra na instrumentach, śpiewanie i taniec• bajka muzyczna, czyli część słowno-muzyczna lub słowno-taneczna• warsztaty plastyczne--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Kameralna14/12/2025, niedziela, godz. 12:00Bilety w cenie: 20-38 złKlasyka na Ołowiance – Piękno SonatWystąpi:Anna Wandtke – skrzypceDominika Glapiak – fortepian, prowadzenie i kierownictwo artystyczneW programie:Gabriel Fauré – Sonata na skrzypce i fortepian A-dur op. 13 [26’]César Franck – Sonata skrzypcowa A-dur [27’]Czas trwania koncertu: ok. 70'W 1875 roku Fauré skomponował swoją pierwszą Sonatę na skrzypce i fortepian, charakteryzującą się oryginalnością i formą, która zapoczątkowała nową erę francuskiej muzyki kameralnej. Jego język muzyczny dał podwaliny wszystkiemu, co później łatwo wychwycić i zamknąć w banalnym określeniu muzyka francuska. Zwiewność, łatwość osiągania spektakularnych napięć przy użyciu minimalnych środków, pewna nostalgia harmoniczna i dialog z wiekami przeszłymi, wynikające ze specyficznej edukacji odebranej przez Gabriela Faure, mieszającą się z postępowymi rozwiązaniami i powiewem impresjonizmu. Dziewięć lat po Sonacie nr 1 Gabriela Fauré, César Franck – mniej płodny w kameralnym gatunku – skomponował swoją jedyną sonatę, obecnie jedną z najczęściej granych, wielbioną przez wykonawców i odbiorców. Dzieło niebywałej urody, różnorodne i oprawione niesamowitą wręcz historią, której na koncercie w cyklu Klasyka na Ołowiance na pewno nie zabraknie.--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Koncertowa PFB19/12/2025, piątek, godz. 19:00Bilety w cenie: 32-131,50 złKoncert symfoniczny – Oratorium MesjaszWystąpią:Małgorzata Trojanowska, fot. M. HellerOrkiestra PFBRubén Silva – dyrygentPolski Chór Kameralny Schola Cantorum GedanensisJan Łukaszewski – przygotowanie chóruMałgorzata Trojanowska – sopranMałgorzata Bartkowska – altJacek Szponarski – tenorTomasz Raff – basProwadzenie: Krzysztof DąbrowskiW programie:Georg Friedrich Händel – Oratorium Mesjasz [120']Skomponowane przez Georga Friedricha Händla w 1741 roku dzieło to najpopularniejsza kompozycja Händla, a słynny chór "Hallelujah" z tego oratorium zalicza się do jego najbardziej rozpoznawalnych kompozycji wszech czasów. Dzieło to przyniosło kompozytorowi światową sławę i niezmiennie w każdej epoce przyjmowane jest z zachwytem. Stawiane bywa na równi z Pasją według św. Mateusza Jana Sebastiana Bacha. W Polskiej Filharmonii Bałtyckiej filharmonicy gdańscy pod wodzą Rubéna Silvy zagrają z Polskim Chórem Kameralnym Schola Cantorum Gedanensis oraz solistami: Małgorzatą Trojanowską, Małgorzatą Bartkowską, Jackiem Szponarskim i Tomaszem Raffem.Sponsor Specjalny--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Koncertowa PFB31/12/2025, środa, godz. 17:00 i 20:30Bilety w cenie: 218-430 złWielka Gala Sylwestrowa – Gary GuthmanGary Guthman , fot. Kinga Karpati, Daniel ZarewiczWystąpią:Orkiestra PFBMassimiliano Caldi – dyrygentGary Guthman – trąbka, flugelhornEwa Łobaczewska – śpiewTrio Wojciecha Gogolewskiego w składzie:Wojciech Gogolewski – fortepianPaweł Pańta – kontrabasAdam Lewandowski – perkusjaProwadzenie: Krzysztof DąbrowskiW programie: przeboje legend muzyki Złotej Ery Swingu; kultowe kompozycje B. Goodmana, D. Ellingtona, H. Jamesa, G. Millera, R. Noble’a, L. Primy, L. Hamptona, wiele wielkich hitów, takich jak Stardust, Bye Bye Blackbyrd, Lush Life oraz utwory Gary’ego GuthmanaTaki koncert jest raz w roku – w Sylwestra! Tym razem proponujemy wyjątkowy sposób spędzenia ostatniego dnia roku, z największymi przebojami muzyki jazzowej. Zadba o to wybitny trębacz (grający też flugelhornie) Gary Guthman. Ponadczasowe szlagiery wykona Ewa Łobaczewska, a z Orkiestrą PFB pod kierunkiem Massimiliano Caldiego zagra także Trio Wojciecha Gogolewskiego. Nie zabraknie też okolicznościowej lampki szampana. Będzie się działo.Główny Sponsor PFB – Mecenas Kultury--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku:Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski Data rozpoczęcia wydarzenia: 10.12.2025
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: IcemarkTreść komentarza: Z tego co wiem na prawo w kierunku Putina skręcili tylko Węgrzy i Słowacy, chyba że się mylę?Data dodania komentarza: 9.12.2025, 10:23Źródło komentarza: Dlaczego Europa skręca w prawo?Autor komentarza: Endriu DuduTreść komentarza: Panie Szubarczyk czemu nie napisze pan w prost, że chcecie wyprowadzić Polsce z Unii Europejskiej i zostawić ją na pożarcie przez Ruskich? I zapewne pisząc Bóg, Honor, Ojczyzna ma pan na myśli polityczne szczury, które uciekły na Węgry do największego zwolennika Putinia w Europie? Jak wybuchła II WŚ 3/4 polityków uciekło na zachód a zwykli ludzie zostali i cierpieli przez te wszystkie lata i tu się nic nie zmieni. Patrioci z prawicy już pokazują jacy są bohaterscy, uciekając z kraju. Żałosne.Data dodania komentarza: 9.12.2025, 10:07Źródło komentarza: FELIETON: Francuski dziennikarz: Polska ratuje dziś Europę!Autor komentarza: Upadły AniołTreść komentarza: Wiadomo jak miała na imię ta dziewczyna ?Data dodania komentarza: 8.12.2025, 05:30Źródło komentarza: WAŻNE: Dwa tragiczne wypadki jednej nocy. Nie żyją dwie młode osoby, dwie inne walczą o życieAutor komentarza: Mlisewski590@gmailTreść komentarza: Dzie można odebrać jedzenie Bo ja nie mam nic do jedzenia Proszę odpisaćData dodania komentarza: 1.12.2025, 10:19Źródło komentarza: Nowe lodówki społeczne w Starogardzie! Gdzie się znajdują i co można do nich wkładać?Autor komentarza: CiekawskiTreść komentarza: Czy w autobusie szkolnym są pasy bezpieczeństwa?Data dodania komentarza: 27.11.2025, 12:57Źródło komentarza: Groźne zdarzenie drogowe. Autobus szkolny w rowie. Dzieci bez pomocy medycznej na miejscu stłuczki?!Autor komentarza: Alinkaaa3Treść komentarza: wszesniej czy pozniej wszystko wraca, czasami w najbardziej nieoczekiwanym momencie. takie historie sklaniaja do refleksij i sprawdzania swoich praw na czas, naprzyklad za pomoca materialow na stronie https://consultant.net.pl/, a nie wtedy, gdy jest juz za poznoData dodania komentarza: 26.11.2025, 15:46Źródło komentarza: Lekceważył prawo i sądowe zakazy. Konsekwencje przyszły nocą
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama