Ocena efektywności działań
Ocena efektywności działań pracownika powinna być przeprowadzana cyklicznie. Inicjacją tego procesu może być wzmianka już na etapie rozmowy rekrutacyjnej bądź nawet w szczegółach oferty dotyczącej pracy zamieszczonej np. na Pracuj.pl. Zatrudniony wówczas zdaje sobie sprawę, iż będzie oceniany z tego jak szybko i jak dokładnie wykonuje swoje obowiązki. Co więcej, ewaluacji powinna podlegać również postawa pracownika oraz jego wiedza.
Kto powinien przeprowadzać ewaluację pracownika?
Proces ewaluacji powinna przeprowadzać kompetentna osoba z działu HR firmy bądź pracownik wyznaczony do tego. Najlepiej, jeżeli posiada on odpowiednie kompetencje i wiedzę na temat m.in. samego zakładu pracy i specyfiki pracy. Ewaluację może przeprowadzić również sam pracodawca, jednak w firmach o znacznej załodze może to być znacznie bardziej problematyczne. Ciekawym sposobem jest również ankieta wypełniana przez menadżerów i liderów poszczególnych działów, a także, w niektórych przypadkach, innych pracowników.
Co daje ewaluacja pracownika?
Ewaluacja pracownika niesie ze sobą szereg zalet nie tylko dla działu HR, lecz całej firmy. Przede wszystkim określa stopień zaangażowania w powierzone obowiązki pracownika. Ponadto, uwypukla na przestrzeni czasu osiągnięcia i porażki zatrudnionego oraz zestawia je ze sobą. Co więcej, stanowi podwalinę pod prognozy dotyczące dalszego rozwoju konkretnego pracownika, jak i całego działu. Zebranie danych z wielu ewaluacji pozwala określić strategię rozwojową dla całej firmy z konkretnymi wytycznymi postępowania. Dzięki temu wdrażanie m.in. szkoleń jest szybsze i precyzyjniejsze.