piątek, 26 kwietnia 2024 18:20
Reklama
Reklama

Legalizacja wag samochodowych – dlaczego jest ważna?

Nawet najdoskonalsza technicznie waga może w trakcie eksploatacji ulegać uszkodzeniom, które powodują, że spada jej dokładność. Poprawne pomiary mogą zostać uniemożliwione także przez ingerencję w konstrukcję lub oprogramowanie, a takiej wagi nie można używać zgodnie z prawem. Dokumentem, który poświadcza, że waga działa poprawnie, jest świadectwo legalizacji.
Legalizacja wag samochodowych – dlaczego jest ważna?

Legalizacja dla świętego spokoju

To przede wszystkim przepisy wymuszają okresową legalizację wag samochodowych. Trzeba więc tych terminów pilnować już przynajmniej dla świętego spokoju – nawet jeśli waga działa idealnie, to brak legalizacji może spowodować nałożenie na firmę bardzo surowych kar oraz zakaz używania danego urządzenia, co oznacza w praktyce jeszcze bardziej dotkliwe konsekwencje związane ze zmniejszeniem tempa obsługi dostaw. I to bardzo ważne – legalizacja musi zostać przeprowadzona w określonym terminie, nawet jeśli nic nie wskazuje na zaburzenia pracy wagi.

Legalizacja dla kontroli

Legalizacja wagi to również proces pozwalając skontrolować działanie wagi. Można oczywiście we własnym zakresie przeprowadzić „ważenie kontrolne”, jednak to niedokładna metoda. Procedura legalizacji wymaga jasno określonego postępowania, które pozwala przede wszystkim odpowiedzieć na pytanie o poprawność wyników. O tę zaś warto dbać, szczególnie jeśli dane z wagi stanowią podstawę do rozliczeń z kontrahentami. Dobra waga samochodowa działa z dokładnością od 2 do nawet 0,1%. Z tego jasno wynika, że nawet minimalne odchylenie od idealnego działania już przełoży się na rozbieżności między deklarowaną a faktyczną wartością ładunku.

Uprawnienia do legalizacji

O tym, jakie uprawnienia musi mieć firma wydająca świadectwa legalizacji, można przeczytać tutaj: https://www.tamtrongroup.com/pl/legalizacje/. Trzeba zaś przede wszystkim pamiętać, że ten proces nie odbywa się wyłącznie zgodnie z jakąś wewnętrzną procedurą. Trzeba bowiem działać zgodnie z wytycznymi Obwodowych Urzędów Miar, a w niektórych przypadkach swoje trzy grosze mogą chcieć wtrącić także inne państwowe agencje i agendy, szczególnie jeśli wraz z legalizacją wagi, przeprowadza się kontrole urządzeń peryferyjnych: dodatkowych czujników albo samej konstrukcji najazdu. Całą procedura nie jest więc może szczególnie trudna ani długa, wymaga natomiast postępowania zgodnie z określonymi zasadami, aby wydane świadectwo miało obowiązującą moc i faktycznie przyczyniło się do poprawy funkcjonowania przedsiębiorstwa, a nie było tylko kolejnym papierkiem do segregatora.


Podziel się
Oceń

Reklama