Tunel czy wiadukt? Plan na przebudowę przejazdu kolejowego na ul. Skarszewskiej

  • 24.05.2021, 10:35
  • Źródło: UM Starogard
Tunel czy wiadukt? Plan na przebudowę przejazdu kolejowego na ul. Skarszewskiej UM Starogard

Podziel się:

Oceń:

Wiadukt czy tunel? Jak będzie wyglądać w przyszłości przejazd kolejowy w Starogardzie Gdańskim? Na to pytanie odpowiedzi szuka Inwestor czyli Polskie Koleje Państwowe PLK S.A., który zaprezentował Miastu dwa rozwiązania do wyboru.

Przejazd przez tory kolejowe w Starogardzie Gdańskim od lat prosi się o modernizację. Jego przebudowa jest konieczna nie tylko ze względu na poprawę bezpieczeństwa kierowców i pieszych, ale również z uwagi na pojawiające się korki na drodze krajowej 22 – zawsze przy zamkniętych rogatkach. Przebudowa tego przejazdu na bezkolizyjne skrzyżowanie w znacznym stopniu poprawi płynność ruchu w tym obszarze miasta.

Pod koniec kwietnia br. przedstawiciele PKP PLK i biura projektowego Transprojekt Gdański przedstawili Miastu dwie koncepcje przebudowy skrzyżowania drogi powiatowej, tj. ul. Skarszewskiej z linią kolejową nr 203. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele Powiatowego Zarządu Dróg (PZD). Przebudowa przejazdu kolejowego wiąże się ściśle z planowaną elektryfikacją linii nr 203 na odcinku Tczew – Czersk oraz przygotowywaną przez PKP PLK SA dokumentacją projektową tej modernizacji w ramach projektu „Prace przygotowawcze dla wybranych projektów w sieci TEN-T”. Elektryfikacja linii ma zapewnić nowe możliwości dla kolei w regionie i skrócić czas podróży z Czerska do Tczewa nawet o około 25 minut.

Przedmiotem inwestycji ma być przebudowa 15 stacji i przystanków na liniach 203 i 215, m. in. w Starogardzie Gdańskim, Czarnej Wodzie i Czersku. PLK m.in. planuje podwyższyć perony na wymienionych stacjach, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów oraz udostępnić je dla podróżnych o ograniczonych możliwościach poruszania się. Dostęp do nich ułatwić mają specjalne pochylnie oraz windy z przejść podziemnych, m. in. na stacji Starogard Gdański. Przygotowywana dokumentacja obejmie również remont, przebudowę lub budowę ponad 130 nowych wiaduktów, mostów oraz przejść pod torami, aby pociągi mogły jeździć sprawniej, szybciej i ciszej. Dotyczy to również naszego miasta. PKP PLK S.A. zaproponowała dwa rozwiązania.

Pierwsze prezentuje budowę wiaduktu w ciągu drogi powiatowej nad zelektryfikowaną linią kolejową. Niestety ze względu na konieczność zachowania odpowiedniej skrajni pionowej estakady przy zachowaniu maksymalnych dopuszczalnych spadków podłużnych dla tej drogi, zaprezentowany obiekt miałby bardzo duże rozmiary. Zastosowanie tego wariantu dla przebudowy skrzyżowania wiązałaby się z koniecznością ingerencji w przebieg drogi krajowej i podwyższeniem jej niwelety w miejscu ronda o ok. 1m.


Schemat wiaduktu w stronę ronda Jana Wałaszewskiego

Jak widać na rysunkach wiadukt ingerowałby mocno w obecną przestrzeń miejską, negatywnie wpływając na jej odbiór. Niemal całkowicie przesłoniłby front hotelu REN, Destylarni Sobieski, a także ograniczyłby widok z budynków usytuowanych w jej ciągu. Jego budowa wiązałaby się z ogromnymi kosztami. Dlatego PKP PLK S.A. przygotowało drugi wariant możliwej przebudowy tego skrzyżowania.

Schemat wiaduktu w stronę Hotelu REN

Niestety wiąże się on ze znaczną ingerencją w istniejący układ dróg miejskich i sprowadza do przeprowadzenia ruchu kołowego pod linią kolejową. Przejazd odbywałby się tunelem biegnącym pod torami mniej więcej w połowie odcinka ulicy Kolejowej, pomiędzy ul. Skarszewską, a budynkiem Dworca PKP. Ulica zostałaby obniżona do miejsca, w którym powstałoby nowe rondo, prowadzące do tunelu. Podziemny przejazd wychodziłby więc z ulicy Kolejowej, a kończył wjazdem w ulicę Nagórskiego.

Skutkiem tego rozwiązania będzie likwidacja „małego parku” przy budynku Straży Miejskiej, a ul. Osiedlowa podczas przebudowy nie zostanie połączona z ul. Kolejową zgodnie z założeniami niedawno opracowanej dokumentacji. Nie będzie też możliwości wyznaczenia sporej liczby miejsc parkingowych w tym rejonie.


Zakres przebudowy i ingerencji w układ drogowy miasta przy budowie tunelu.

 

W przypadku tego wariantu istnieje też konieczność włączenia przejazdu tunelem do przebiegu drogi powiatowej, gdyż linia kolejowa przecina się właśnie z tą drogą. PZD nie zgadza się na takie rozwiązanie, gdyż nie chce zarządzać odcinkiem drogi, który przebiega pod linią kolejową.

W przypadku braku porozumienia co do wyboru jednego z dwóch wariantów i przejęcia przez PZD przebudowywanego układu drogowego w utrzymanie, przedstawiciele PKP PLK proponują jeszcze jedno wyjście z sytuacji. Wystąpią o zgodę na odstępstwo od konieczności stosowania aktualnych przepisów technicznych i pozostawienie przejazdu kolejowego w Starogardzie Gdańskim jako kolizyjnego, czyli tak jak jest obecnie, poprawiając tylko infrastrukturę związaną ze sterowaniem ruchu kolejowego.


Zakres przebudowy i ingerencji w układ drogowy miasta przy budowie tunelu.

 

W tych okolicznościach, Prezydent Miasta, wychodząc naprzeciw potrzebom mieszkańców, podjął wstępną decyzję, że w przypadku przyjęcia do realizacji wariantu II i braku zgody PZD, Miasto przejmie odpowiedzialność za utrzymanie przebudowanego układu drogowego i to na dłuższym odcinku, a mianowicie od samego ronda na DK22 do skrzyżowania z ul. Derdowskiego.

Realizacja przyjętej ostatecznie koncepcji przebudowy przejazdu kolejowego w Starogardzie Gdańskim planowana jest podczas realizacji zadania „Prace na linii kolejowej nr 203 na odcinku Tczew – Czersk”. Zgodnie z przyjętym przez PKP PLK S.A. harmonogramem zakończenie prac projektowych wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę zaplanowano na koniec roku 2023. Prace związane z elektryfikacją linii na podstawie opracowanej dokumentacji zaplanowane są na lata 2024 – 2027.

Dodatkowo w ramach tej inwestycji planowana jest przebudowa przejazdu kolejowego na ul. Kochanki, który zgodnie z wnioskiem Miasta również ma być bezkolizyjny. Ruch kołowy ma być poprowadzony pod linią kolejową.

Tadeusz Błędzki zastępca prezydenta ds techniczno-inwestycyjnych

– Jesteśmy w stałym kontakcie z przedstawicielami PKP PLK S.A. Zależy nam bardzo na tym, aby poprawić płynność ruchu i bezpieczeństwo w tym rejonie miasta. Plany kolei państwowych są optymistyczne i cieszą nas bardzo, zwłaszcza że mamy świeżo wyremontowany dworzec PKP i remont zarówno przejazdu kolejowego, jak i peronów byłby dopełnieniem tej ważnej dla miasta inwestycji. Mamy nadzieję, że dzięki temu przedsięwzięciu kolej w Starogardzie Gdańskim stanie się istotnie atrakcyjniejszym i konkurencyjnym środkiem transportu. Prezentujemy obie koncepcje, aby mieszkańcy mogli zapoznać się z tymi plami i mieć w świadomości, że mimo wielu chęci, nie na wszystko władze miasta mają bezpośredni wpływ i nie od nich zależy termin realizacji inwestycji. Niemniej jednak chciałbym wszystkich mieszkańców zapewnić, że trzymamy rękę na pulsie – informuje zastępca prezydenta ds. techniczno-inwestycyjnych Tadeusz Błędzki.

Źródło: UM Starogard

Komentarze (40)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

tutam
tutam 31.05.2021, 23:25
Ta elektryfikacja trochę bez sensu, skoro i tak do Tczewa i Gdańska będą z Chojnic jeździły pociągi spalinowe - wszak do Chojnic "drut" nie dojdzie. Chyba, że województwo kupi pociągi hybrydowe - wtedy pociąg jadący z Chojnic będzie mógł w Czersku podnieść pantografy i jechać dalej "na prąd".
tutam
tutam 31.05.2021, 10:03
Czy Polpharma korzysta jeszcze z linii kolejowej na Jabłowo, czy już zlikwidowali swoją bocznicę? Pamiętam, że nawet Młyny miały swoje tory kolejowe wzdłuż ulicy Owidzkiej. Tak jest niszczona miejska infrastruktura pod dyktando deindustrializacji Polski po 1989 roku.
xxx
xxx 02.06.2021, 18:47
Jeżdżą, ape sporadycznie.
tutam
tutam 03.06.2021, 19:50
A te cysterny, które miesiącami stoją na dworcu kolejowym, to kto zamawia? Jakaś lokalna firma? Jaki jest cel przetrzymywania tych cystern? Czy one mają coś wspólnego z Polpharmą?
Pociągowy
Pociągowy 03.06.2021, 21:45
To moje. Zapomniałem o nich
tutam
tutam 30.05.2021, 19:54
Brakuje połączenia kolejowego z Elblągiem przez Malbork. W Malborku jest Sąd Pracy dla Starogardu. Czy SKB zrzuciło się na łapówkę dla kogoś z Warszawy, żeby w Starogardzie nie było Sądu Pracy i żeby ludziom nie opłacało się walczyć o swoje?
Włodek
Włodek 30.05.2021, 20:43
Po co ci Sąd Pracy, skoro pracodawcy w Starogardzie i okolicach stosują się do Kodeksu Pracy, zatrudniają na umowę, płacą na czas, nie stosują mobbingu, nie wyzyskują , pracujesz 8h 5 dni w tygodniu normalnie raj .
Chwila prawdy
Chwila prawdy 31.05.2021, 05:58
Zawsze można zmienić pracę, jak się komuś warunki nie podobają. Brakuje rąk do pracy, więc to nie problem; to raczej pracodawcy dziś zabiegają o pracowników. Gdyby ludzie mieli odwagę coś zmienić w swoim życiu, zamiast tylko narzekać, to nieuczciwi pracodawcy nie znaleźliby ani jednego chętnego do pracy
koleś
koleś 30.05.2021, 14:26
Trzeba coś wymyśleć, bo tak dalej z tym przejazdem nie może być. Wszystkie te rozwiązania są dość skomplikowane i kosztowne. Może warto pomyśleć, aby ruch z tej okolicy przeniósł się w jedno lub dwa miejsca? Wiadukt nad torami z Kochanki na ul. Leśną z remontem i dostosowaniem tej drogi, wiadukt od stacji Circle K do Kalinowskiego z remontem i dostosowaniem tej drogi, a nad obecnym przejazdem na Skarszewskiej kładka dla pieszych i rowerzystów. Wybranie rozsądnego planu będzie trudne, ale niech myślą. Byłoby łatwiej, gdyby nie pozwolono na hotel w tym miejscu. Miasto nie zabezpieczyło się wcześniej, wiedząc, że wiadukt lub tunel będzie konieczny.
Artur
Artur 26.05.2021, 21:24
Założyli sobie fejkowe konta na fejsbuku i krytykują wszystko aby dorwać się do żłoba.Szkoda, że analfabeci ani pisać ani nawet podpisać się nie potrafią własnym imieniem żal...Wolę Januszowe inwestycje niż wasze rozdawnictwo.
Halo tu ziemia
Halo tu ziemia 27.05.2021, 06:17
A o kim ty piszesz i do kogo, bo to nie fejsbuk :D
obywatel
obywatel 26.05.2021, 21:46
o sobie piszesz ! Aleś ty mądry typowy janusz :))))))))
Elza
Elza 26.05.2021, 22:52
Za to z ciebie typowy seba
inga
inga 26.05.2021, 11:38
a kiedy lotnisko ? , to obiecają przed wyborami , byle zachować władzę...
w kółko macieju
w kółko macieju 26.05.2021, 18:54
dodatkowo rondo im. pedofila prałata na wysypisku śmieci !!!
I
I 26.05.2021, 21:09
Odezwał się troll piszący pod setkami nicków
Nie udała ci się złośliwa uwaga
Nie udała ci się złośliwa uwaga 26.05.2021, 18:04
Lotnisko już jest w Linowcu
lotnik
lotnik 26.05.2021, 18:53
chyba dla pisowskiej patologii z 500 +
Menel że śmietnika
Menel że śmietnika 26.05.2021, 21:12
Nie, to dla meneli chlejących mamroty na śmietniku. Idź i sprawdź - twoi koledzy już tam są
BZ
BZ 26.05.2021, 11:08
Czy był sprawdzony wariant na dole przy Wierzycy ? zlikwidować stację Statoil (można przenieść na dawną lokalizację przy rondzie Skarszewska) i tam zrobić włączenie do Berlinki. Tory w tej okolicy idą po nasypie i może tam się zmieścić zwykły most - nawet można ograniczyć wysokość pojazdów (Tiry itp niech jadą na Gdańską)
Przebudujmy pół miasta, żeby tunel nie szedł tam, gdzie dziś jest przejazd…
Przebudujmy pół miasta, żeby tunel nie szedł tam, gdzie dziś jest przejazd kolejowy 26.05.2021, 18:09
Takie coś mógł może wymyślić tylko ktoś dalej tkwiący w słusznie minionej epoce
Precz z komuną!
Precz z komuną! 26.05.2021, 11:36
To już nie komuna, ze można kogoś wywłaszczyć i nakazać mu się przenieść z interesem w inne miejsce
BZ
BZ 01.06.2021, 09:55
Można wywłaszczyć - od tego jest specustawa drogowa. Chodzi o kalkulację kosztów - wariant z przeniesieniem stacji paliw może być tańszy niż długi tunel.
Łowca komunistów
Łowca komunistów 01.06.2021, 10:17
Trzeba jeszcze wywłaszczyć drugiego właściciela działki przy rondzie, żeby oddać działkę stacji. Druga działka jest mniejsza, więc jeszcze do odszkodowania za wywłaszczenie jeszcze odszkodowanie za gorszą działkę. Koncerny paliwowe mają dobrych prawników i twoje komunistyczne pomysły spalą na panewce
Adamek
Adamek 25.05.2021, 19:01
Co za bzdety. Tu trzeba Einsteina. Była kiedyś kładka za komuny postawiona. I taki to był niewypał że po kilku dziesięciu latach rozebrali. Wiadukt to parodia tunel to głupota. A może to kolej powinna zrobić sobie tunel. Te szlabany powinny stać odwrotnie . MAM POMYSŁA JAK POWIADA KIEPSKI. ZROBIĆ TAM RONDO I PO SPRAWIE TYLE SIĘ ROBI ROND JAK KOŁO GALERII MOŻE KLUB STAROGARDZKIEGO BIZNESU BĘDZIE SPONSOREM. TAK WŁADAJĄ WSZYSTKIM.CI BOGACZE ZA KRZYWDĘ SWOICH PRACOWNIKÓW.
kiker
kiker 25.05.2021, 22:50
Ha ha... do strzelnicy to wiedzieli jak zrobić... bo prosto i po cichu!!! A tu zamęt robią. Takie rzeczy to się w biurze projektowym rozstrzyga!!!
klemens
klemens 25.05.2021, 13:18
A co z przejsciem dla pieszych
o
o 25.05.2021, 12:08
Najtaniej i najprościej będzie zlikwidować te tory. Komu to potrzebne te pociągi? Ktoś tym jeździ jeszcze w ogóle?
xXX
xXX 26.05.2021, 11:21
Tak, jeżdżą. Nie każdy woli jechać samochodzikiem jak ty.
Darmowy bilet na pociąg z mopsu
Darmowy bilet na pociąg z mopsu 25.05.2021, 13:18
Ty będziesz tym jeździł, jak cie zwolnią z roboty.
swa
swa 25.05.2021, 08:43
A czy coś komuś wiadomo, kiedy będzie zburzony wiadukt na Gdańskiej i zrobiony nowy, wyższy, w związku z zaplanowaną już trakcją kolejową z wyższymi słupami energetycznymi?
tutam
tutam 04.06.2021, 22:46
Zasięgnąłem języka na popularnym forum o tej tematyce. Podobno nic nie trzeba zmieniać - normy energetyki kolejowej są dosyć że tak powiem "elastyczne".
motorniczy
motorniczy 25.05.2021, 07:37
a może metro w tej globalnej wiosce , ku uciesze kolesiów ???
Wujek
Wujek 24.05.2021, 21:12
Już widzę jak się Pan Chajewski zgodzi na wiadukt w tym miejscu
Str
Str 24.05.2021, 18:28
To prawda. Trzeba coś robić z tym miejscem. Lepiej wydać pieniądze na inwestycję, niż znowu dofinansowywać np. Beniaminek 03 z kasy miejskiej.
Karol
Karol 24.05.2021, 21:12
Kasa na inwestycje idzie na rozdawnictwo.Wolę jak idzie na Beniaminek jak na tych co w życiu pracą się nie skalali.
.
. 24.05.2021, 14:08
Skoro proponują wiadukt na Skarszewskiej, to czemu nie mogą w tym samym miejscu zaproponować tunelu, tylko gdzieś z boku przez park. No tak, to by było zbyt proste...
Plaga rond w starogardzie
Plaga rond w starogardzie 26.05.2021, 11:39
Jeszcze następne rondo na dokładkę.
leszek
leszek 24.05.2021, 23:39
tunel w ciągu Skarszewskiej odciołby całkowicie dojazd do destylarni i ul Osiedlowej i Grunwaldzkiej a z drugiej strony do Brico i Renu. za mało miejsca na równoległe do Skarszewskiej drogi dojazdowe
Słaby argument i jeszcze błąd ortograficzny
Słaby argument i jeszcze błąd ortograficzny 25.05.2021, 13:17
Jakoś w wersji z wiaduktem jest miejsce na równoległe drogi dojazdowe.

Pozostałe