MAPA WARIANTU V. STEŚ wysłany. Kociewie czeka na decyzję.

  • 10.07.2020, 12:55
  • redakcja
MAPA WARIANTU V. STEŚ wysłany. Kociewie czeka na decyzję.

Podziel się:

Oceń:

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w piątek 10 lipca br. otrzymała dokumentację techniczną wariantu V starogardzkiej obwodnicy. Otrzymany STEŚ jest niezbędny do ostatecznego zatwierdzenia przebiegu, który rekomendują Miasto, Gmina, Powiat oraz mieszkańcy Kociewia. Droga ma 16 km i obiega miasto od strony południowej.

Starogardzkie samorządy nie odpuszczają w sprawie obwodnicy.  Podobnie jak mieszkańcy Kociewia, oczekują, że ostatecznym jej wariantem będzie wariant V.  Po licznych apelach, skierowanych do przedstawicieli rządu polskiego przez mieszkańców i samorządy oraz konferencji prasowej, w  piątek, 10 lipca firma projektowa TRANSPROJEKT przekazała Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) pełną dokumentację rekomendowanego przez starogardzian wariantu V. Przekazane studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) obwodnicy, zostało sfinansowane z budżetów Miasta, Gminy i Powiatu. Był to ich wkład własny w tę jakże niezbędną i długo wyczekiwaną inwestycję. Teraz przesłany STEŚ musi otrzymać pozytywnie opinie ZOPI (Zespołu Opiniującego Przedsięwzięcia Inwestycyjne) i KOPI (Komisji Oceniającej Przedsięwzięcia Inwestycyjne), aby GDDKiA ostatecznie zatwierdziła do realizacji rekomendowany przebieg. Jeśli decyzja zapadnie, obwodnica zostanie wybudowana w latach 2025 – 2027 w ramach programu rządowego budowy 100 obwodnic. Mieszkańcy Kociewia z niecierpliwością czekają na nią, i liczą na szybką odpowiedź, zwłaszcza że ich oczekiwania poparł prezydent Polski.  

Szacowany koszt jej budowy to ok. 590 mln zł.

Wariant V ( zaznaczony na mapie kolorem błekitnym)  jest kompromisem pomiędzy wariantem II i III. Na odcinku do 7 km ma przebieg zbliżony do przebiegu wariantu IIIA, następnie do 10 km przebiega po nowym kierunku po gruntach rolniczych, dalej od 10,5 do 13 km pokrywa się z przebiegiem wariantu IIA, a od 13 do 16 km pokrywa się z przebiegiem wariantu II. Rozpoczyna się na węźle Starogard Południe tuż za Sucuminem. Ostro zakręca w prawo, omijając od południa Koteże. Na skrzyżowaniu z drogą do Lubichowa około 2 km od Osiedla Przylesie biegnie przez kolejny węzeł. Dalej odbija na północ, aby przeciąć drogę wojewódzką do Pelplina poza granicami miasta. Tam pojawia się nowy węzeł drogowy około 800 m za ulicą Jabłowską. Następnie droga skręca na północ, aby za Stadem Ogierów połączyć się z obecną drogą krajową nr 22.

Długość projektowanego odcinka w wariancie V wynosi 16,133 km. Droga została zaprojektowana w przekroju 2+1, a na odcinku od węzła Jabłowo do węzła Starogard Wschód w przekroju 2+2. W większości przebiega w terenie płaskim, sporadycznie na jej drodze występują pojedyncze niewielkie wzniesienia. Realizacja będzie wymaga rozbiórki 1 obiektu mieszkalnego, 1 gospodarczego, 1 usługowego.

Inwestycja ma przede wszystkim odciążyć drogę krajową Nr 22. Wyprowadzenie ciężkiego ruchu samochodowego poza teren miasta ma zmniejszyć natężenie hałasu, drgania oraz ilość spalin wydzielanych przez samochody, przejeżdżające przez centrum miasta.  Ma  również zmniejszyć degradację istniejącej infrastruktury drogowej. Poza tym mniejsze zatory na DK 22 mają skrócić czas przejazdu przez Starogard Gdański i poprawić płynności ruchu.

_redakcja

Komentarze (19)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Wierzący
Wierzący 17.07.2020, 18:53
Jak nalezy oceniać proboszcza z św.Katarzyny Dariusza Nencę ?
Duchowny czy zagorzały polityk PiS ?
wkurzony
wkurzony 17.07.2020, 19:15
mniej niż zero , belzebub bez wstydu...
parafianin
parafianin 23.07.2020, 09:57
to wiejski gbur i pyszałek , gówno mu się z mózgiem miesza
jakub
jakub 17.07.2020, 19:21
biskup powinien tego dewianta wysłać do san escobar , na rekolekcje
obserwator
obserwator 16.07.2020, 11:54
Widzieliście skrzyżowanie i rondo w Czarlinie?Jak nastał PIS wszystko stanęło, więc nie liczcie na obwodnię! A zresztą, miasta pisowskie i tak zaczynają omijać turyści!
Normalny koleś
Normalny koleś 17.07.2020, 01:04
Szkoda słów na takie wypowiedzi jak Ty...
Mieszkaniec
Mieszkaniec 15.07.2020, 14:47
Za 7 lat?! Za 7 lat przybędzie kolejne parę tysięcy aut i wariant 2+1, to jest żart?. Samochodów przybywa a my znowu idziemy w TANIOść!! Gratuluję! Czekamy latami na 16 km i nie możne być normalna 2+2?? Później będziemy jeździć w korkach jak na obwodnicy Gdańskiej. Ktoś ogólnie myśli w GDKiA. Spójrzcie czytelnicy jakie jest obciążenie autostrady A1. Ten ruch co jest teraz na A1, był liczony na 2030 rok a on już był w 2018-tym.
Alla
Alla 13.07.2020, 00:00
Oby odrzucili ten V wariant. To nie obwodnica to mur dla rozwoju miasta. Południe to jedyny racjonalny kierunek rozwoju miasta i regionu. To tam można tworzyć strefy przemysłowe. Obwodnica powinna obiegać miasto z dala od siedlisk ludzkich. Tymczasem proponowany wariant przecina Sucumin, wręcz ociera się o osiedle w Dąbrówce, przecina Janowo oraz opiera się o południowo-zachodnią i zachodnią granicę Starogardu. Taka obwodnica to więcej szkód niż pożytku.
Sławek EU07
Sławek EU07 23.07.2020, 11:46
W tym wariancie obwodnica przebiega zdala od Kolincza więc mieszkańcy tej wsi nie będą mieli hałasu.
forr
forr 16.07.2020, 18:42
Jeszcze się taki nie urodził, co by wszystkim dogodził! Ale bzdety wypisujecie. Wasze protesty doprowadzaja do jednego zbudujcie mur obronny z fosą, kotły ze smołą, a będą was omijać. Ruch zmaleje, bedziecie się kisić w PISowskim kociołku i będzie git!
Tass
Tass 17.07.2020, 11:13
Lecz się na nogi bo na głowę już za późno. Póki co w Polsce mamy system demokratyczny i większość zadecydowała o tym że rządzi PIS. Należy to uszanować, a nie płakać jak mała dziewczynka. Ala dobrze gada. Miasto potrzebuje obwodnicy z prawdziwego zdarzenia. Kompromis też musi mieć swoje racjonalne granice.
Tass
Tass 17.07.2020, 18:14
Nie wiekszość, a tylko 400 000 tyś. tzn. beneficjenci 500+, oszukani emeryci i obrońcy pedofilów w sutannach!
Zly pomysl
Zly pomysl 13.07.2020, 20:22
Zgadzam sie komenatrzem
Ten wariant to jakaś kpina. Tak samo jak warianty 2 i 3 .Południe byloby najlepszym rozwiązaniem. Odciążyloby znacznie Starogard .
jogi
jogi 11.07.2020, 01:19
Za 7 lat??? 😂 hahaha dobre
Mieszkaniec
Mieszkaniec 10.07.2020, 18:03
Najlepszy dla miasta byłby wariant północny-przez Kokoszkowy
Xs mates
Xs mates 11.07.2020, 08:58
Odpada. Za długa i przebiegałaby przez tereny chronione co podroży inwestycję i przedłuży przez protesty ekologów.
Obywatel
Obywatel 10.07.2020, 17:54
Dobre pytanie,bardziej szczegolowe to zdjecie i wyrazne powinno byc.
Janowo
Janowo 10.07.2020, 14:05
Poproszę o lepszej jakości zdj. Bardziej szczegółowe
Czytelnik Dabrowka
Czytelnik Dabrowka 10.07.2020, 13:11
A czy nie ma możliwości wrzucenia zdj. Wytyczonej drogi??

Pozostałe