Zacznijmy od analizy bankowości mobilnej. Jest to zdecydowanie najważniejszy sektor, który musi być rozwijany i ulepszany. To właśnie bez smartfona współczesny konsument nie może żyć Smartfon to w zasadzie nasza trzecia ręka, albo drugi mózg, jak kto woli. Już teraz bankowość internetowa i mobilna jest tak rozwinięta, że poza telefonem nie potrzebujemy nic. Gotówka? - przeżytek. Karty kredytowe? - kto by pamiętał te wszystkie piny! Najważniejsza jest szybkość, wygoda, dostępność. Ale czy banki są w stanie wymyślić jeszcze coś nowego ? Bankowość przyszłości musi opierać się na bankowości mobilnej. Banki chcąc pozyskać nowych klientów i utrzymać dotychczasowych, muszą iść z duchem czasu. Wszystko sprowadza się do tego, żeby maksymalnie ułatwić życie i nie zmuszać użytkownika do większego wysilania się. Aplikacje bankowe muszą więc spełniać te kryteria. Być szybkie, proste w użyciu, niezawodne i przejrzyste. Bankowość przyszłości musi być również intuicyjna. Odgadywać niejako potrzeby konsumenta. Może to nieco przypominać sztuczną inteligencję. I o to właśnie chodzi! System bankowy, niczym przyjaciel powinien zapamiętywać a przez co doskonale znać preferencje użytkownika.- Uwaga do wypłaty został tydzień, środki które posiadasz starczą na 3 dni. Szybki kredyt idealnie wyliczony na twoje potrzeby. Jeden przycisk i gotowe!
Bank to jednak instytucja, do której wpłacamy pieniądze w pewnym celu. Aby nasze pieniądze były bezpieczne "jak w banku". Już dziś systemy bankowe, zabezpieczające przed kradzieżą i oszustwem są nieźle rozwinięte. Jednak "nieźle" to zdecydowanie za mało. Bank, który zapewni klientowi 100 % bezpieczeństwa, na pewno zostawi konkurencję daleko w tyle.
Koncentrując się na wymaganiach współczesnego konsumenta, nie można zapomnieć o szybkości transakcji. Czas jest najwyższą walutą! Przelewy które idą 2 dni? Bank z taką prędkością, nie złapie klienta. Co prawda jest już możliwe wykonanie "szybkiego przelewu", czasem nawet zdarza się że bezpłatnie. Wow! Jednak technologia rozwija się z taką prędkością, że w przyszłości wszystko będzie skierowane na to, aby pracować szybciej, sprawniej i wydajniej. Blokowanie pieniędzy gdzieś w wirtualnej przestrzeni, to ogromna strata czasu i możliwości. Klient musi mieć wszystko na już. Nawet kurierzy zaczęli szybciej jeździć. Bank, który nie dostosuje się do szybkości życia, jakie prowadzimy, nie da rady dobiec do mety i pozyskać klienta.
Ostatnią sprawą, jednak nie najmniej istotną są opłaty. Jeszcze kilka lat temu same prowadzenie konta wiązało się z niemałymi opłatami. Dziś na ofertę banku, z opłatami za prowadzenie konta, nikt nie spojrzy. Spadnie na sam dół rankingów. Dostęp internetowy, aplikacje mobilne, przelewy, wsparcie techniczne to jedynie podstawowe usługi, które z pewnością muszą być darmowe. Banki jak i wszystkie inne firmy, mają ogromną konkurencję. Nie ma co ukrywać, że pieniądz w świecie rządzi! Opłaty za tak banalne usługi, powinny już dawno przejść do lamusa.
W działalności pożyczkowej banki mają konkurencję w branży pozabankowej, firmach pożyczkowych, które wyróżniają się przede wszystkim szybką reakcją na potrzeby klientów. Pożyczki można uzyskać nawet w 15 minut. Wypełniając prosty wniosek przez Internet. Taką firmą jest Ekassa, która udziela pożyczek na przejrzystych i czytelnych zasadach. Doradcy Ekassa chętnie udzielą informacji co do produktów finansowych w jakie są w ofercie.
Przed bankami ogromne wyzwanie, aby dopasować się do wymagań klientów. Jednak dla tych, umiejących sprostać tym wymaganiom, ogromna szansa na wielki sukces. Zmiany są nieuniknione. Jest wiele sfer w bankowości, które można ulepszyć bądź zmienić. Liczy się pomysł, dbałość o klienta i szybka reakcja, aby być pierwszym przed konkurencją.