wtorek, 23 kwietnia 2024 21:58
Reklama

Nietransparentne działania pani naczelnik WIS z firmą produkującą gadżety reklamowe. Jak Urząd Miasta komentuje sprawę?

15 listopada 2018 roku prezydent miasta Janusz Stankowiak ogłasza konkurs na stanowisko naczelnika Wydziału Informacji Społecznej w Urzędzie Miasta. O funkcję tę ubiegają się 4 osoby. Po niespełna dwóch miesiącach, 2 stycznia 2019 roku magistrat publikuje na swojej stronie informację o wyborze nowego szefa wydziału WIS. Stanowisko to obejmuje Renata Połomska. Niedługo po tym, jedna z firm podpisuje z Urzędem Miasta dwie umowy na realizację gadżetów reklamowych na łączną kwotę ponad 58 tys. złotych. Kontrowersję budzi jednak fakt, iż Renata Połomska współpracowała wcześniej z firmą z powyższą firmą, a także widywana była z jej właścicielem na różnych wydarzeniach, w tym m.in. na IV Dobroczynnym Balu Prezydenckim. Komu zależało na tym, aby film z tego wydarzenia nie ujrzał światła dziennego? W jaki sposób firma z Kalisk została wyłoniona, a także, czy zwierzchnik Urzędu wiedział o wspólnych relacjach Renaty Połomskiej z producentem gadżetów reklamowych? - m.in. takie pytania skierowaliśmy do starogardzkiego magistratu.
Nietransparentne działania pani naczelnik WIS z firmą produkującą gadżety reklamowe. Jak Urząd Miasta komentuje sprawę?

Autor: fot. Grodzisko Owidz

15 listopada 2018 roku ówczesna naczelniczka Wydziału Informacji Społecznej – w skrócie WIS – Anna Zagłoba-Góralska zostaje mianowana dyrektorem Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Bernarda Sychty w Starogardzie Gd.
Tego samego dnia (15 listopada 2018 roku) prezydent miasta Janusz Stankowiak ogłasza nabór na wolne stanowisko kierownika WIS. Do konkursu startuje 4 kandydatów, spośród których komisja konkursowa wyłania Renatę Połomską.
Oficjalnie stanowisko szefa wydziału obejmuje ona 2 stycznia 2019 roku, o czym magistrat informuje na swojej stronie internetowej.
26 stycznia 2019 roku Janusz Stankowiak organizuje IV Dobroczynny Bal Prezydencki, na który Renata Połomska przybywa w towarzystwie właściciela firmy produkcyjnej.
Początkowo co do pracy nowej kierownik nie ma żadnych zastrzeżeń. Pierwsze wątpliwości budzi umowa zawarta 2 kwietnia 2019 roku pomiędzy Urzędem Miasta a jedną z firm na realizację gadżetów reklamowych w kwocie 18 983,21 zł. Następna umowa pomiędzy podmiotem a magistratem zawarta została w dniu 18 czerwca 2019 roku i opiewa tym razem na kwotę 39 891,36 zł, a dotyczy również realizacji ww. gadżetów.


Kim jest Renata Połomska…?
Renata Połomska posiada wykształcenie wyższe w specjalności dziennikarstwo i public relations. Ma kilkuletnie doświadczenie w kreowaniu marki oraz promocji. W ostatnim czasie prowadziła własną działalność gospodarczą, zajmującą się właśnie promocją.
– Jako naczelnik WIS skupię się na dobrej współpracy instytucji miejskich […]. Zależy mi na właściwym przepływie informacji, spełnieniu potrzeb społeczności lokalnej oraz promocji miasta na szerszą skalę. Moim celem jest wzmocnienie wizerunku Starogardu Gdańskiego w kraju, a także poza jego granicami – mówiła na początku swojej pracy Renata Połomska.
Słów tych absolutnie nie podważamy, ale postanowiliśmy głębiej przyjrzeć się rejestrowi wydatków opublikowanemu w Biuletynie Informacji Publicznej. Wynika z niego, że Renata Połomska w 2018 roku wykonała dla Starogardzkiego Centrum Kultury dwa zlecenia – pierwsze dotyczyło wykonania projektów graficznych promujących organizowane przez SCK wydarzenia, za co Połomska otrzymywała 28,83 zł za godzinę pracy (z możliwością pracy do 10 godzin w miesiącu lipcu). Drugie zlecenie opiewało na kwotę 3 000,00 zł łącznie – również za wykonanie plakatów i projektów graficznych.

W szczytnym celu...
 Z zebranych przez nas informacji wynika, że obecna naczelnik WIS przynajmniej do drugiej połowy 2015 roku pracowała w firmie, która wyprodukowała gadżety dla UM. Dowiedzieliśmy się również, że startując z właścicielem ww. firmy, Renata Połomska brała udział w turniejach gry Pétanque (tradycyjna francuska gra towarzyska z elementami zręcznościowymi). Kontrowersje wzbudził jednak fakt, że nasza bohaterka, już po rozpoczęciu pracy w na wysokim urzędowym stanowisku, przybyła na IV Dobroczynny Bal Prezydencki razem z przedsiębiorcą.
Być może to tylko przypadek, że wpisując w wyszukiwarce na stronie Starogard.pl hasła „Bal Prezydencki” wyskakują wszystkie zapowiedzi oraz relacje z tych wydarzeń, za wyjątkiem IV balu.
Znaleźć go można dopiero pod hasłem „W szczytnym celu”, lecz w naszej opinii wszystkie upublicznione tam zdjęcia zostały starannie wybrane.
Podczas zbierania informacji, dowiedzieliśmy się, że film z imprezy został zrealizowany, jednak materiał nigdy nie ujrzał światła dziennego. Dlaczego?

Interwencja Poselska lub kontrola NIK-u
Sprawę podczas ostatniej Sesji Rady Miasta poruszył radny Sebastian Kucharczyk. Zwróciliśmy się do niego z prośbą o komentarz w tej sprawie.
- Sytuacja, która ma miejsce w Urzędzie Miasta Starogard Gdański, a konkretnie w Wydziale Informacji Społecznej wymaga dogłębnego wyjaśnienia, ponieważ może dotyczyć zarówno natury prawnej, jak i etycznej – komentuje radny Prawa i Sprawiedliwości. - Dochodzące do mnie informacje, które otrzymuję od mieszkańców Starogardu wskazują na wyraźne powiązania Naczelnik Wydziału Informacji Społecznej – pani Renaty Połomskiej z firmą, która - co chce wyraźnie zaznaczyć – realizuje zlecenia na rzecz starogardzkiego Urzędu Miasta. W tej kwestii do zweryfikowania są dwie zasadnicze sprawy.  Po pierwsze czy powiązania pani naczelnik – Renaty Połomskiej z właścicielem mogły istotnie wpłynąć na wybór ww. firmy do realizacji zleceń na rzecz Urzędu Miasta, a także należy sprawdzić, czy inne firmy z terenu naszego miasta były równo traktowane przy wyborze podmiotu realizującego zlecenia od Urzędu Miasta w tej konkretnej sprawie [...].

Propaganda jest kosztowna
O stanowisko w tej sprawie poprosiliśmy również radnych Platformy Obywatelskiej, którzy bacznie przyglądają się poczynaniom prezydenta miasta i pracy wydziałów w magistracie. Jak twierdzą radni, propaganda jest kosztowna.
- Widać to ostatnio wyraźnie choćby na przykładzie miliardów dla TVP ale i na naszym lokalnym gruncie wydział pani naczelnik pochłania z roku na rok coraz więcej środków publicznych. Można by zaryzykować stwierdzenie, że propaganda zeżre każde pieniądze, które się w nią wrzuci. W tym roku wrzucamy prawie 600 tys. zł. i jako samorząd nie odbiegamy pewnie od innych - mówi radny Ryszard Brzycki, reprezentujący struktury Platformy Obywatelskiej [...].

Więcej o tej bulwersującej sprawie przeczytacie w papierowym wydaniu Gazety Kociewskiej, które wyjątkowo ukaże się czwartek. Zachęcamy do lektury.

Tuż przed zamknięciem wydania, Urząd Miasta odpowiedział na nasze pytania. Poniżej publikujemy pytania i odpowiedzi:

1) Prosimy o informację dotyczącą realizacji filmu z IV Charytatywnego Balu Prezydenckiego – ile kosztowała produkcja oraz przez kogo materiał został zrealizowany? Prosimy również o link do filmu.
- Gmina Miejska Starogard Gdański nie zlecała wykonania filmu promocyjnego z IV Charytatywnego Balu Prezydenckiego. Gmina Miejska Starogard Gdański w oparciu o zawartą umowę  współpracy z Panem Łukaszem Kowalskim, właścicielem firmy Filmowy Dom Produkcyjny zleciła zebranie roboczego materiału filmowego wyłącznie w celu ewentualnego wykorzystania w późniejszych realizacjach.
2) Na jakiej podstawie Urząd Miasta wybrał firmę, która produkuje gadżety reklamowe? Czy Magistrat ogłosił przetarg na ich produkcję? Jakie są to gadżety oraz w jakich ilościach zostały wyprodukowane, a także gdzie Urząd Miasta je rozdaje? Prosimy także o informację, czy firma współpracowała z Państwem przed 2 stycznia 2019 roku? Prosimy o dokładną datę nawiązania współpracy. (Jeśli ww. zakład produkował dla Państwa gadżety przed 2 stycznia 2019 roku, ile pieniędzy urząd wówczas przeznaczył na współpracę?)
- Firma wybrana została po wnikliwym rozeznaniu rynku, biorąc pod uwagę długoletnie doświadczenie, nie tylko w imporcie gadżetów reklamowych, ale również oznakowaniu ich we własnej drukarni. Znaczny wpływ na wybór oferty miała wyjątkowo niska cena (brak dodatkowych pośredników), wysoka jakość oraz szybki czas realizacji. Do umów zawartych  nie miały zastosowania przepisy Ustawy z dnia 29.01.2004r. Prawo Zamówień Publicznych art. 4 pkt. 8 (Dz. U. Z 2019r. Poz. 1843). Zamówienia zrealizowane zostały zgodnie z przepisami i procedurami zawartymi w Zarządzeniu nr 82/02/2019 Prezydenta Miasta Starogard Gdański z dnia 8 lutego 2019r. w sprawie regulaminu udzielania zamówień publicznych w Urzędzie Miasta Starogard Gdański. Zgodność z procedurami potwierdziła Regionalna Izba Obrachunkowa, która pod koniec roku 2019 przeprowadziła w Urzędzie kontrolę. Transparentność działań Wydziału Informacji Społecznej podlega również kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Starogard Gdański. W 2019 r. Gmina Miejska Starogard Gdański zakupiła 7904 szt. gadżetów reklamowych z nadrukiem herbu bądź logo miasta. Są to m.in. wachlarze, maty plażowe, słoiki na cukierki, poncho wodoodporne, okulary przeciwsłoneczne, bidony, koce, kapelusze, ołówki, portfeliki, piórniki, woreczki dla psa, temperówki, ramki do zdjęć, pałeczki dla kibiców, odblaski, lampki na rower, pilniki do paznokci, spinnery, kosmetyczki, notatniki, notesy, długopisy, głośniki bluetooth, słuchawki w pudełku, słuchawki nauszne, powerbanki, pamięć USB, parasole, T-shirty, zestawy piśmiennicze, kolorowanki dla dzieci, bransoletki USB, zestawy długopisów, długopisy z recyklingowanego papieru, zakreślacze, kubki, drewniane gry, kredki, etui na karty, breloki, torby bawełniane czy czapki z daszkiem. Gadżety reklamowe miasto wykorzystuje do promocji podczas wydarzeń kulturalno-społecznych m.in. Dni Starogardu Gdańskiego, Deyna junior Cup, Przebojowej Zimy z Radiem ZET, X Zlotu Weteranów Szos, Biegu Kociewskiego i wielu innych. Gadżety są przekazywane mieszkańcom i uczestnikom tych wydarzeń. Wykorzystywane są również jako nagrody dla osób biorących udział w różnego rodzaju konkursach przedszkolnych, szkolnych, pozaszkolnych, sportowych, konkursach talentów, dla uzdolnionych młodych sportowców, instytucji miejskich, organizacji pozarządowych, stowarzyszeń, itd. Przesyłane są także osobom, które kolekcjonują pamiątki z polskich miast. Gadżety trafiają też do przedstawicieli oficjalnych delegacji krajowych i zagranicznych, gości Prezydenta Miasta oraz innych osób reprezentujących Urząd Miasta Starogard Gdański. Gmina Miejska Starogard Gdański nie współpracowała z ww. firmą przed 2019 rokiem. Data nawiązania współpracy to 2 kwietnia 2019r.

3) Czy Urząd brał pod uwagę, że wcześniej w firmie produkującej gadżety pracowała obecna naczelnik Wydziału Informacji Społecznej Renata Połomska? Czy nie uważają Państwo, że takie postępowanie jest co najmniej nieetyczne?
- Pani Renata Połomska została zatrudniona w Urzędzie Miasta zgodnie z przepisami prawa.  W grudniu 2018 roku wygrała otwarty konkurs na stanowisko Naczelnika Wydziału Informacji Społecznej. Jej kwalifikacje i dotychczasowe doświadczenie zawodowe odpowiadało stawianym przez Urząd warunkom zatrudnienia.

4) Jak Urząd skomentuje doniesienia, jakoby naczelnik wydziału WIS w Starogard Gdański Renata Połomska przybyła na IV Charytatywny Bal Prezydencki z właścicielem firmy w roli partnera? Z naszych doniesień wynika, że wspólnie widywani byli również na innych eventach.
- Urząd nie skomentuje doniesień, które jak sama nazwa wskazuje, niekoniecznie są sprawdzalne i potwierdzone, a mogą naruszać dobra osobiste wskazanej osoby.

 



Podziel się
Oceń

Reklama